Den digitala tjänsten i sjukvårdsupplysningen 1177 skulle öka tillgängligheten och göra vården mer effektiv, genom att patienten i ett första steg beskriver besvären för en chattbot.

Hittills har förväntningarna inte infriats, konstaterar Region Östergötland, som började införa 1177 Direkt inom primärvården och rehabilitering i början av 2023. Tjänsten tar mer resurser från vården och det är snabbare att avgöra patienternas symtom på telefon, menar regionen. När hälso- och sjukvårdsnämnden möts den 13 maj kommer de föreslå att tjänsten pausas året ut.

– Det handlar om vårt svåra ekonomiska läge. Vi har en tuff bemanningssituation. Vi varslar personal och har inköpsstopp och hyrstopp, säger Annica Öhrn, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Östergötland, och förklarar att tjänsten inte har varit resurseffektiv.

– Vi har varit beroende av hyrsjuksköterskor för att bemanna den. Vi tycker att det är bättre att vi samlar personalresurserna till att hantera patienterna på telefon och gör ett temporärt stopp av chattjänsten, säger hon.

Förslaget välkomnas av Distriktsläkarföreningen i Östergötland.

– Vi visste att det skulle bli ineffektivt och leda till undanträngning. En chatt kommer aldrig att höra patienternas tonfall, och veta i vilket sammanhang symtom ska bedömas. Det gör tjänsten patientosäker, säger föreningens ordförande Angelica Staff, som är distriktsläkare i Kisa.

En majoritet av landets regioner brottas med ekonomiska problem och över 5 300 tjänster kan försvinna från sjukvården under 2024, vilket DN berättat tidigare. Region Östergötland hör till de hårdast drabbade. I februari varslades 900 anställda om uppsägning.

En majoritet av landets 21 regioner har infört chattboten på 1177, varav ett tiotal genom att teckna avtal med regionernas gemensamma bolag Inera. Regionernas prioritering av den digitala tjänsten har fått läkare att protestera.

Sedan tidigare har Västra Götalandsregionen pausat tjänsten.

Region Östergötland har nyligen anmält den tekniska lösningen som ska sortera patienterna i chatten, triage 24, till Läkemedelsverket efter att farliga felbedömningar av patienter upptäckts.

Finns det någon anledning att fortsätta med tjänsten?

 Det får vi se. Vi kommer att göra en utredning under hösten, säger Annica Öhrn.

Enligt förslaget ska en digital tjänst eventuellt återinföras i februari 2025.

Regionen räknar med att kunna spara 8,1 miljoner kronor med förslaget, vilket enbart beror på minskad personalkostnad. Region Östergötland måste fortsätta att betala även om tjänsten inte används, enligt avtalet med Inera. Beräknad kostnad är 3,6 miljoner för 2024.

Sofie Zetterström, affärsområdeschef på Inera, skriver i ett mejlsvar att erfarenheten av 1177 Direkt beror på regionernas olika sätt att organisera sig.

Varför ska regionen fortsätta att betala för något som anses vara både ineffektivt och farligt?

”I ramavtalet som upphandlats för regionernas räkning bygger priset på en viss garanterad volym. Det är anledningen till att regionen kommer att fortsätta att debiteras även under pausen”, skriver Sofie Zetterström.

Alla avvikelser som anmälts till Läkemedelsverket har åtgärdats, uppger hon.

Leverantören Platform 24 håller inte med om att tjänsten som skulle göra vården mer effektiv har motsatt effekt.

”Enligt beslutsunderlaget planerar man ett tillfälligt uppehåll på grund av en tuff bemanningssituation. Precis som regionen skriver tar det tid att få full effekt av nya verktyg”, skriver Platform 24 i en kommentar.

Läs mer:

Forskare: Hög tröskel att förstå chattbot i 1177

Share.
Exit mobile version