Ferrari, Lamborghini och Rolls-Royce. Bilar för mångmiljonbelopp står uppradade i Platinum cars anläggning på 11 000 kvadratmeter intill E4:an vid Norrköping. Några enstaka spekulanter har hittat hit denna fredagseftermiddag i mitten av oktober.
– Jag skulle ljuga om jag sa att det var glass och ballonger. Men vi har lojala kunder och ett koncept som fungerar. 2008 var det nattsvart men vi växte även i den marknaden, säger Sigge Bilajbegovic, vd och ägare.
Hittills i år har konkurserna bland bilhandlare ökat med 61 procent jämfört med förra året, enligt Creditsafe. Näst efter fastighetsbolag är det den bransch där konkurserna har ökat mest. Såväl små som stora handlare med miljardomsättning har tvingats plocka ner skylten som en konsekvens av den svaga marknaden.
– De som startade bilfirma under 2010-talet har i princip bara upplevt tillväxt och inte varit med i en nedgång. Har man då byggt hela sin affärsidé på nollränta blir det tufft. Rutinerade handlare som varit med länge har ofta en större säkerhetsmarginal att ta av, säger Tommy Letzén, vd för Motorbranschens riksförbund, MRF.
Nybilsförsäljningen väntas minska med 12 procent i år, enligt branschorganisationen Mobility Sweden, men raset för individuella märken och modeller är betydligt större än så. Platinum cars har lyckats navigera genom krisen, men utvecklingen har knappast passerat obemärkt.
– Det är stora bolag som gått omkull för att det gått lite för fort och de inte riktigt haft koll på nyckeltalen. Det blir otroligt tufft om banken börjar knorra och drar in checken, säger han och fortsätter:
– Jag tror tyvärr att vi kommer få se ännu fler som faller. November till februari är den sämsta perioden för bilhandlare och har man haft det tufft hittills kommer det bli ännu tuffare framöver, säger Sigge Bilajbegovic.
Sedan företaget grundades 2004 har omsättningen ökat merparten av åren. 2021 sålde de bilar för nästan 700 miljoner kronor och gjorde en vinst på drygt 30 miljoner. Men de senaste två åren har intäkterna minskat och i fjol gjorde bolaget ett mindre minusresultat.
– Om jag varit girig som ägare hade jag gjort förändringar och dragit i handbromsen, men vi har inte varslat en enda person. Lönsamheten får ju stryk av det. Men vi ser det långsiktigt. Vi kommer komma ut starkare när det väl vänder.
Marknaden för lyxbilar, som är bolagets nisch, har gått från stekhet till iskall. För några år sedan kunde man köpa en sportbil och finansiera den med en ränta kring två procent. Dessutom steg många modeller i värde eftersom komponentbristen under pandemin gjorde att utbudet inte kunde mätta efterfrågan.
– Då gick affärerna fantastiskt. Ingen kunde resa och alla skulle köpa bil i stället. Sen hamnade vi i någon form av baksmälla när alla skulle tillbaka till kontoret och ingen hade pengar.
När DN är på besök är prisförslagen på vindrutorna hos Platinum cars kalkylerade med exempelräntan 8,49 procent, och priserna på andrahandsmarknaden har fallit.
– Tidigare kunde du köpa en bil för en miljon kronor och tre år senare var den värd mer. Det är många som inte förstår att den tiden är förbi, säger Sigge Bilajbegovic.
Detta har inneburit att bolaget har behövt anpassa sin strategi.
– Det som är ”nice to have” säljer vi inte alls lika mycket av längre, förutom till kunder som redan har pengarna. Nu är det mer vardagsbilar som säljs.
Det finns flera orsaker till att bilhandlare drabbats extra hårt av konjunkturnedgången i relation till andra branscher. Högre kostnader för privatleasing och lånefinansiering avskräcker många kunder från nybilsköp, vilket i sin tur lett att många handlare sitter på för stora lager som kostar pengar.
En annan förklaring är att restvärden på befintliga leasingavtal sattes för högt när marknaden var het, vilket riskerar att leda till stora realiserade förluster när bilarna ska återtas och säljas vidare.
– Det där är en tickande bomb som många handlare sitter på, säger Sigge Bilajbegovic.
MRF:s vd Tommy Letzén tror att det kan leda till fler konkurser framöver.
– När man lägger ut en bil på leasing gissar man ett restvärde om 36 månader. Är det nu handlare som står med mycket risk i form av för höga restvärden i böckerna kommer det naturligtvis bli tufft, säger han.
En räddningsplanka för pressade bilhandlare har varit att exporten av begagnade bilar ökat dramatiskt de senaste åren på grund av den svaga kronan. Förra året lämnade 150 000 bilar landet, vilket var den högsta siffran någonsin, och i år ser det ut att bli ännu fler som går på export. MRF befarar att den rullande personbilsflottan kommer att minska totalt sett under 2024, vilket beklagas av Tommy Letzén.
– Jag tycker att exporten är ett gissel. Det är klart att om någon kommer och är beredd att betala mer än det står på skylten kan man som handlare bli frestad, men det är inte bra ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Nästa år räknar dock de flesta bedömare med att nybilsförsäljningen kommer att ta fart igen.
– Fram till sommaren kommer räntesänkningarna ha slagit igenom vilket kommer att gynna handlarna eftersom konsumenter då får mer pengar över i plånböckerna. Sen är fordonstillverkarna på väg att lansera mycket bredare produktprogram, med elbilar som inte bara är riktade mot premiumsegmentet, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.
Tommy Letzén menar att många konsumenter har avvaktat med att byta bil, och att det därmed finns ett uppdämt behov. Samtidigt finns flera geopolitiska osäkerhetsfaktorer som kan medföra grus i maskineriet.
– Men om Riksbanken fortsätter sänka räntan, vi håller undan inflationen och stärker vår krona tror vi på en ökad bilmarknad nästa år.
I bilhallen i Norrköping finns en grundmurad tro på en snar vändning.
– Jag är övertygad om att när styrräntan går ner till 2 procent nästa år så kommer hjulen att börja snurra igen. Jag skulle bli förvånad om vi inte kommer få en ny explosion i efterfrågan då, säger Sigge Bilajbegovic.
På längre sikt är han övertygad om att branschen kommer att stöpas om i grunden, när tillverkare i allt högre grad säljer direkt till konsument i stället för via återförsäljare. Men för egen del är han inte särskilt orolig.
– Det kommer att finnas en plats för handlare som är nischade mot det här segmentet i många år framöver. Begagnade bilar vill man alltid klämma och känna på. Och den här typen av sexiga bilar kommer alltid att finnas kvar som samlarobjekt.
Fakta.Konkurser bland bilhandlare
Under perioden januari-september i år gick 148 bilhandlare i konkurs. Samma period i fjol var siffran 92 och året innan det 70 stycken.
Bland de stora handlarna som gått i konkurs i år finns Auto lounge i Frillesås som hade över en miljard i omsättning, Bilgruppen i Jönköping, Moderna bil i Haninge och Knivsta samt lyxbilshandlaren Fremcha.
Källa: Creditsafe, DI, Carup.