”Japaner, japaner, försvarande japaner, från sig vilt slående japaner och lika vilt angripande svenskar …”

Orden är Sven Jerrings, och hans radioreferat från OS i Berlin 1936 ett stycke svensk fotbollshistoria.

Sverige hade 2–0 i halvtid mot Japan på Stadion am Gesundbrunnen, i folkmun kallad Plumpe. Men ”japaner som hoppar, japaner som kastar sig, japaner som fläker sig, japaner gör allt för att bärga segern åt Nippon” vände till 2–3, och de svenska herrarna fick åka hem från OS efter en enda match.

Tongångarna i pressen efter den svidande förlusten var inte nådiga. De var heller inte helt olika de senaste dagarnas rubriker från pågående fotbolls-VM i Nordamerika, där det svenska herrlandslaget läckte som ett såll mot Nederländerna i lördags och föll med 1–5.

Nu möter Sverige just Japan i den sista gruppspelsmatchen i VM, natten mot fredagen i Dallas.

Det blir det första mästerskapsmötet med Japan sedan den svidande augustidagen 1936, och den blott femte landskampen lagen emellan sedan dess.

Bara en gång (i så kallade King’s Cup i Thailand 1997) har Sverige besegrat japanerna under ordinarie tid (1–0).

Nu finns chans till en 90-årig revansch.

Men precis som i Berlin för snart ett sekel sedan kommer alla blickar att vara på Sveriges försvar.

I OS 1936 – det olympiska sommarspel som eftervärlden skulle minnas som Adolf Hitlers stora propagandaspel – hjälpte det inte att Erik ”Lillis” Persson gjorde två blågula mål före paus.

”Genant nederlag (…) – försvarsfiasko” skriker Dagens Nyheter ut i en underrubrik dagen efter förlusten.

Signaturen ”Mr Jones”, DN:s man på plats tillika tidningens förste sportchef David Jonason, skriver:

”Sällan har ett svenskt landslag spelat nervösare, mera osammanhängande fotboll, och sällan har ett landsförsvar spruckit så genomgående (…). Svensk fotboll har lidit det mest blamanta nederlaget genom tiderna.”

Långt senare, i en DN-intervju 1995, berättar målvakten från matchen – Sven ”Svenne Berka” Bergqvist (1914–1996) – hur han påmints om förlusten hela livet:

– Om jag har. Jag är över 80 år nu men så sent som för några månader sedan var ett japanskt tv-team hemma hos mig.

– Efter matchen fick vi en bordsflagga med japanska flaggan på, som brukligt är efter landskamper. Och så fort jag haft kompisar hemma hos mig så upptäcker jag efteråt att någon rackare har varit framme under kvällen och hissat den där japanska flaggan på halv stång.

Om själva resultatet säger Svenne Berka att det var nerverna som spökade.

– Vi var så fruktansvärt nervösa innan. Vi var bara tio man som gick ut på plan, en hade fastnat på toaletten i sin nervositet.

– Och vi fick ett helsike. Japanerna anföll i flock. Jag hade aldrig varit med om något liknande.

DN-intervjun 1995 är gjord inför herrlandslagets första möte med Japan sedan 1936.

– Jag får hoppas att det inte går lika illa den här gången, säger Svenne Berka.

Och kanske hade han sagt likadant i dag.

Går det så illa att det blir respass direkt för Sverige ut ur VM 2026 går det att tala om historiens vingslag.

Vid hemkomsten till Sverige 1936 sägs att bänkspelarna i OS-truppen bar plakat eller hattar med det textade budskapet ”Jag var inte med!” .

Svenne Berka avfärdar den beskrivningen i intervjun med DN. Men reserven Bertil Ericsson (1908–2002) har enligt Aftonbladet berättat:

– Vi fick åka hem illa kvickt efter nederlaget. Själv förväntades jag spela match i Göteborg bara någon dag senare. Utanför Halmstad öppnade jag fönstret på tåget och slängde ut hatten på en åker. Ajöss med den.

Fakta.Svenska fotbollsherrarnas möten med Japan

● 1936 (OS, Berlin): 2–3.
1995 (Nottingham): 2–2.
● 1996 (Hongkong): 6–5 efter förlängning och straffar (1–1 efter ordinarie tid).
● 1997 (Bangkok): 1–0.
2002 (Tokyo): 1–1.

Kommande:
Fredag 26 juni, 01.00 svensk tid (Dallas): Gruppavslutning i VM och den första mästerskapsmatchen mot japanerna på 90 år.

Läs mer:

Mardrömsstatistik för Sverige – Japans svit mot Europa växer

Efter skadorna – Japans stjärntrio ska fälla Sverige

Share.
Exit mobile version