Starten går i Kristianopel och vändpunkten ligger strax söder om Svanhalla, innan man springer tillbaka längs kusten.
En fin, men svettig löparfest.
Temperaturer runt 30 grader, upp till 35 grader, väntas i helgen. SMHI har utfärdat orange värmevarningar i delar av Blekinge, Kalmar, Kronoberg och Skåne som gäller fram till 18-tiden på måndag. Även Region Blekinge har gått ut med information om värmen och vikten av att skydda sig från solen.
Kustmaran startar klockan 10 på lördagen. Redan då väntas det vara omkring 24 grader i Kristianopel – en temperatur som lär stiga medan löparna tar sig an de 42,2 kilometrarna.
Torbjörn Westman, 64, är en av dem som ska springa.
– Det stämmer. Jag ska försöka i alla fall, säger han.
När vi pratas vid pågår de sista förberedelserna. Löpträningen är avklarad. Nu handlar det om att dricka mycket och att vila.
Samtidigt hålls ett öga på väderprognosen. En del mentala anpassningar har behövts på grund av värmen.
– Man får släppa alla tidsambitioner. Det är kanske det viktigaste. Det är väl lite surt, för det här loppet har jag tränat inför ganska länge. Men det är bara som det är. Man får gilla läget, säger Torbjörn.
Med 34 maraton och ultramaraton i benen kan man gott säga att Torbjörn, medlem i Oskarshamn running club, har varit med förut. För knappt en månad sedan sprang han Stockholm marathon, vilket också var ett varmt lopp.
Det mest stekande löparminnet ligger dock längre tillbaka.
– Det var nog ett ultralopp som gick här på Ostkustleden i Oskarshamn. Då gick det nog upp mot 33–34 grader om jag minns rätt.
Torbjörns främsta tips för att hantera värmen är att dricka mycket. Förutom att utnyttja vätskestationerna kommer han att ha med sig eget vatten att dricka på vägen. Han tipsar också om att inte försöka tävla med andra löpare, utan att i stället se loppet som en gemensam utmaning.
Förhoppningen är att inte bli för värmepåverkad – och att bli trött på slutet.
– Ja, men rejält trött. Det är väl det man önskar sig, och att man inte blir snurrig eller något sådant.
Några synpunkter på att loppet äger rum så här under sommaren har Torbjörn inte. Han springer oavsett väder. Dessutom har han goda erfarenheter av Kustmarans arrangör, Team Blekinge, från tidigare lopp.
– De tänker mycket på loppet och att man ska ha det bra. De brukar vara frikostiga med dricka och sådant där.
Inför evenemanget har arrangören gått ut med information om värmen. I ett inlägg på Facebook uppmanas löparna att dricka mycket innan, under och efter loppet, samt att anpassa målsättningarna. De har även tipsat boende längs vägen att se över sina möjligheter att duscha löparna med kallvatten, förutsatt att det inte råder bevattningsförbud.
– Sådana initiativ kan vara väldigt trevliga, säger Simon Fröh, ordförande för Team Blekinge.
Tävlingsledningen har haft möten för att se till att man är förberedda. Det handlar bland annat om att ha god kommunikation och kontroll mellan vätskestationerna, för att fånga upp löpare som kan må dåligt.
– Vi försöker se till att vi har en så bra organisation som möjligt, så att vi kan lösa eventuella problem som kan uppstå i värmen, säger Simon Fröh.
Vätskestationerna är utplacerade ungefär var fjärde kilometer. På plats kommer det även att finnas läkare, vårdteam och fordon som kan erbjuda skjuts.
I år räknar man med fler löpare än förra året, mellan 400 och 500 stycken.
– Vi känner oss väl förberedda, säger Simon Fröh och fortsätter:
– Vi hoppas ju på en löparfest. Egentligen är det bara jättekul att vädret är så bra.
Fakta.Region Blekinges uppmaning i värmen
SMHI har utfärdat två orange varningar för värmen i Blekinge, Kalmar, Kronoberg och Skåne. Med anledning av det har Region Blekinge också uppmanat invånare att ta hand om sig och sina nära, dricka mycket vatten och skydda sig från solen.
Regionens chefsläkare Ingemar Lilja har gått ut med flera råd.
● Drick mer än vanligt även när du inte känner dig törstig. Vatten är bäst. Undvik energidrycker.
● Skydda dig från solen och sök skugga.
● Svalka dig med dusch, bad eller en blöt handduk i nacken.
● Håll hemmet svalt genom att dra för gardiner och vädra på kvällen.
● Var uppmärksam på kroppens varningssignaler som ökad puls och trötthet.
● Du som tar läkemedel bör vara uppmärksam på läkarens anvisningar om hur de ska tas. Vissa läkemedel påverkar kroppens vätskebalans.
● Du som har ordinerats vätskerestriktion eller vätskedrivande läkemedel ska fortsätta följa de råd du fått. Kontakta vårdgivare vid nya besvär eller vid osäkerhet om vad som gäller.
Källa: Region Blekinge




