När Carl Platon ringer upp är han på en busstur genom Stockholm med ett 80-tal parfymörer. De ska ”dofta på huvudstaden” men är också utställare på parfymmässan Polaris som hålls på hotellet Downtown Camper den 29–30 november.
Carl Platon är creative director för mässan som i år hålls för fjärde gången. Han menar att Skandinavien är en bra plats för en parfymmässa, med sitt intresse för design och kreativitet.
– Vi ligger lite efter i det växande globala intresset för parfym. När Byredo lanserades för ett par decennier sedan var det inte många svenskar som gjorde parfym, men i dag kan man räkna till flera tiotal märken, säger Carl Platon.
Polaris intresserar sig inte främst för stora modemärken som gör parfym i industriell skala, utan snarare för det hantverksmässigt tillverkade.
– Vi vill hitta tillbaka till konstnärskapet, småskaligheten, hållbarheten och ifrågasätta det den storskaliga industrin gör.
Det är hos de småskaliga independentmärkena man har råd att experimentera, menar Platon.
– Vi försöker hitta sådant som ligger utanför det allmänna intresset. Där kan man experimentera. Deras parfymer kan bli som små konstverk. Ibland kan det till och med vara bisarra dofter.
Bland föreläsarna på mässan finns till exempel brittiska parfymören Marina Barcenilla som intresserat sig för hur det luktar i rymden. Astronauter har vittnat om märkliga doftförnimmelser av till exempel bränt kött och svavel just när luftdörrar stängts.
I en annan workshop berättar svenskan Rebecca Barth Håkansson bland annat om vad en valspya kan göra för en parfym.
Det talas om AI överallt, kan det användas till att göra parfymer också?
– Det är omdiskuterat. Att skapa en parfym är komplext och en konstform som också kräver avancerad kunskap i kemi. Men jag har hört och läst om folk som sitter och AI-genererar olika typer av koncept och potentiella doftnoter, och jag har förstått att de stora parfymtillverkarna investerar mycket i AI.
Läs mer:
Vad händer på stan? Hitta evenemang i Stockholm




