I veckan godkände president Joe Biden ett stödpaket värt motsvarande 655 miljarder kronor till Ukraina. USA har meddelat att de första leveranserna ska komma fram inom några dagar. Ukraina har akut brist på ammunition och Pentagon har sagt att man kommer att prioritera luftvärn och artillerigranater, skriver BBC.

Rysslands försvarsminister Sergej Sjojgu sade i tisdags att man kommer att trappa upp attackerna mot logistikcentra och förråd där det finns vapen från väst, skriver Reuters.

På torsdagen attackerade ryssarna järnvägsinfrastruktur i regionerna Donetsk, Charkiv och Cherkasy, däribland järnvägsstationen i staden Balakliia, uppger Ukrainas nationella järnvägsbolag. Flera personer dog och många skadades.

En ukrainsk underrättelsekälla bekräftar attacker mot järnvägsinfrastruktur och hävdar att målet är att störa de amerikanska vapentransporterna, skriver Reuters.

Den ukrainska järnvägen – med uppskattningsvis drygt 1 900 mil spår – har haft en nyckelroll under kriget, genom vapentransporter, evakueringar av civila och matleveranser, skriver New York Times.

Enligt försvarsanalytikern Jörgen Elfving, som tidigare varit överstelöjtnant i Försvarsmakten, är attackerna mot ukrainsk järnväg en ny företeelse i kriget.

– Jag har inte stött på det målvalet tidigare. Det är ganska uppenbart att syftet är att störa eller förhindra transport av krigsmateriel, sannolikt transporter av amerikanskt krigsmateriel med tanke på att det har varit mest aktuellt under senare tid, säger han till DN.

Han bedömer att det är tidskritiskt för ukrainarna att få fram krigsmateriel till fronten, framför allt artilleriammunition eftersom ryssarna är överlägsna på den punkten och ukrainarna lider stor brist.

Tyngdpunkten för transporterna ligger sannolikt på järnvägen.

– Varje tågset tar betydande volymer materiel jämfört med om du skulle köra det på landsväg med lastbil.

Frågan är hur effektiva ryssarnas attacker är för att störa leveranserna.

– Det beror lite på hur de har attackerat och den ukrainska reparationsberedskapen. Om de har slagit av järnvägsrälsen på ett ställe är det ganska snabbt reparerat. Det är mer allvarligt om de spränger en järnvägsbro, för det är inte lika enkelt att reparera.

Samtidigt tror han att ukrainarna har beredskap för att hantera den här typen av attacker.

– Jag bedömer det som högst sannolikt om att man från ukrainsk sida är medveten om att det har funnits en hotbild mot järnvägstransporterna och har en beredskap för att åtgärda följderna.

Läs mer:

Ryska glidbomber svåra att skjuta ned

Ryska taktiken: Äldre enklare vapen till fronten

Share.
Exit mobile version