Hel, eller halv – eller bara trafikförsäkring om bilen är äldre. Det är några av de klassiska ställningstagandena som hör ihop med att teckna ny eller byta bilförsäkring. I dag har nya bilar en vagnskadegaranti under vanligen tre år som kompletteras med en halvförsäkring och som man sedan ska höja till en helförsäkring. Därefter kan man, efterhand som bilen blir äldre och värdet minskar, överväga att gå ned till halvförsäkring eller bara trafikförsäkring, som är den lagstadgade miniminivån.

Vid jämförelse av bilförsäkringar kan det kännas lockande att bara titta på priset. Men det är själva innehållet och villkoren som är nog så viktiga, menar Gustav Jonsson som är jurist på Konsumenternas, som ger oberoende råd och vägledning till konsumenter i olika frågor. Via deras sajt, konsumenternas.se, finns det en jämförelsetjänst mellan olika försäkringar på marknaden.

– Det man ska titta på är innehållet, priset och kundnöjdheten. Tanken med vår poängsättning är att man ska kunna se hur innehållet skiljer sig åt, försäkringar är inte lika. Även inom försäkringsbolag skiljer det sig åt med olika tillägg och så som man kan göra, utöver en basvariant, säger juristen.

Generellt när det gäller bilförsäkringar, oavsett drivmedel, är en viktig faktor att jämföra villkoren för vad som gäller kring maskin- och elektronikskador. Där gäller det att kolla på vilken gräns som satts för årtal och mil, menar Gustav Jonsson. Men det är också saker som rättsskydd, om man skulle behöva juridisk hjälp vid exempelvis en trafikolycka, eller allrisk om man till exempel tankat fel eller tappat nyckeln.

– Har man rätt till hyrbil och hur många dagar? Finns det krishjälp, assistans om man skulle behöva bärgning? Glasskador är något där en del försäkringsbolag justerat självrisker och minskat ersättningen på sistone, säger han.

Elbilar är ett kapitel för sig. Ofta är försäkringen för en sådan dyrare och det kan hända att några bolag inte ens försäkrar din elbil.

– Dels har det blivit mer populärt på senare år med elbil och dels kan det vara dyra skador och stora kostnader förknippade med batterierna. I vissa fall kan det gå på garantin men beroende på vad som hänt kan det bli ett försäkringsärende och då skiljer sig villkoren åt, säger Gustav Jonsson.

Några faktorer som är särskilt viktiga att jämföra mellan olika försäkringsbolag är villkoren för avskrivning av batterier, om maskinskadeförsäkringen är förlängd eller ej och assistans vid urladdat batteri, exempelvis beroende på stora köer eller att batteriet försämrats och laddar ur snabbare. Ersättningen varierar redan efter fem år och efter åtta år kan skillnaderna vara ännu större. Efter tio år är det bara något enstaka bolag som fortfarande ger ersättning, enligt Konsumenternas.

– Just med batterier är det relativt stora kostnader och vissa bolag ger bara 20 procent i ersättning för ett batteri som är fem år gammalt, medan ett annat bolag ger 100 procent, så det är värt att jämföra, säger Gustav Jonsson och fortsätter:

– Samtidigt är det, i och med att elbilsförsäkringen eventuellt kostar mer, lättare att hamna i att man väljer den billigaste försäkringen. Men det är extra viktigt att även titta på innehållet i dessa försäkringar.

Yngst och äldst får betala mest

Olika faktorer, såsom bostadsort, bilmodell och ålder, påverkar som bekant också premien för bilförsäkringen. De yngsta förarna kan få betala så mycket som nära dubbelt så mycket som en person i 30-årsåldern, enligt en jämförelse mellan olika bilförsäkringar.

Det är jämförelsesajter Zmarta som gått igenom bilförsäkringar för de 20 mest sålda bilmodellerna i Sverige, hos ägare i Sveriges tio största städer. Kartläggningen visar att bilägare mellan 18 och 20 år har de högsta premierna och att de i snitt får betala 16 900 kronor om året för en helförsäkring.

Bilägare mellan 21–25 år har en snittpremie på runt 13 400 kronor, i åldersgruppen 26–30 fortsätter lättnaden med ett lika stort trappsteg ned till en snittpremie på knappt 9 900 kronor. För 31-35-åringar ligger snittpremien på runt 8 600 kronor per år.

– Unga förare har de högsta premierna eftersom de är överrepresenterade i olycksstatistiken. Men vi ser också att äldre förare efter 80 år straffas med högre kostnader igen, sannolikt av samma skäl. Oavsett ålder lönar det sig att jämföra försäkringar då skillnaderna mellan bolagen kan vara stora, säger försäkringsexperten Åsa Hauer på jämförelsesajten, i en kommentar.

Efter 35-årsåldern blir det inte en lika brant nedgång i pris, konstaterar jämförelsesajten som menar att premien når den lägsta genomsnittspremien på knappt 6 200 kronor vid 76–80 års ålder. Däremot vänder pristrappan uppåt igen efter 80 med drygt 2 600 kronor högre premie.

Läs också:

Försäkringspremier på Tesla stiger kraftigt

Share.
Exit mobile version