Den bussterminal som byggs inne i Katarinaberget är två år försenad. Hittills har bussarna stått på Stadsgården, nära Slussen. Men på den platsen ska det byggas hus och byggherrarna är angelägna om att få komma i gång.

Därför flyttar nu hållplatserna till nya lägen vid Stadsgårdsleden, som längst får resenärerna gå 780 meter från Slussen. Gångstråket har tak och går efter kajen, resenärerna behöver inte korsa Stadsgårdsleden.

Vänthall blir Stadsgårdsterminalen, som är inhyrd till hösten 2025. Bussar som väntar på nästa tur ska stå på en stor, tung ponton ute i Saltsjön.

Vad händer om terminalen i berget inte hinner bli klar?

– Vi jobbar efter att den är klar hösten 2025, säger Eva Rosman på Projekt Slussen.

Kritiken har varit hård mot de olägenheter som väntar de redan drabbade Nacka- och Värmdöborna – inte minst från de lokala politikerna.

– Det här är det bästa läge vi kunde hitta, säger Peter Ekholm, Stockholms stads projektledare för Slussen.

För den som av olika skäl inte kan gå så långa sträckor sätter SL in en ny busslinje, 71T, som kommer att köra sträckan Henriksdal – Slussen via Katarinavägen – Medborgarplatsen via Söderledstunneln – Henriksdalsviadukten via Folkungagatan. Vid Henriksdal och Londonviadukten kan man byta från Nacka/Värmdöbussarna.

Buss 71T stannar vid tunnelbanans entréer och går varje kvart.

– Den är i första hand till för dem med särskilda behov, säger Claes Keisu, presstalesperson på SL.

Men om det kommer några trötta tonåringar, kastar ni av dem?

– Nej, vi kommer inte att neka någon. Vi får bevaka hur många som använder den, jag tror att det upplevs som mer besvärligt att byta buss, säger Johan Nordenblank, sektionschef för buss och sjö vid regionens trafikförvaltning.

Nacka/Värmdö-bussarnas nya hållplatser på Stadsgårdskajen

Slussen är en av Sveriges största knutpunkter för trafik, med tunnelbana, bussar, lokaltåg och pendelbåtar. Båttrafiken har förstärkts för att Nacka- och Värmdöbor ska kunna välja det alternativet.

I normala fall rör sig cirka 180 bussar i timmen här under rusningstrafik och cirka 50 000 resenärer.

– Det är en komplex trafikapparat, en logistisk utmaning, säger Johan Nordenblank.

Fakta:Fler ändringar i busstrafiken

När SL-trafiken går över till normaltidtabell den 19 augusti genomförs också en del förändringar för busslinjerna:

● Linje 54 kortas av och får ny start- och sluthållplats på Kungsholmen.

● Linje 56 kortas av och går inte längre till Stora Essingen.

● Linje 57 får ny linjesträckning och kör Hjorthagen – Nybroplan – Kungsträdgården – Slussen – Södra station – Skanstull – Norra Hammarbyhamnen. Men enligt SL ska bussen senare få tillbaka sina hållplatser i Norra Hammarbyhamnen.

● Linje 65 kortas av och går bara mellan Centralstationen och Skeppsholmen.

● Linje 71 får förändrad linjesträckning. I stället för Slussen trafikeras Henriksdalsviadukten – Sickla udde – Hästhagen.

● Linje 501 är en ny linje som trafikerar Frösundavik – Solna station – Hallonbergen.

Läs mer:

Klart: Så påverkas SL-trafiken av den flytande bussterminalen

Busslinjer räddas från nedläggning i nytt förslag

Share.
Exit mobile version