Under perioden kring jul och nyår förra året, vecka 51 och 52, blev cirka 5 000 tåg inställda eller försenade i Sverige, enligt sajten Tågstatistik.
För den som drabbas finns olika möjligheter till kompensation.
Om ditt tåg är mer än en timme försenat eller inställt, för en resa längre än 150 kilometer (eller över en landsgräns), kan du välja att få tillbaka hela biljettpriset om du avbryter resan eller fortsätta resan och bli kompenserad av tågbolagen.
– Om du blir mellan 60 och 119 minuter försenad, har du rätt att få tillbaka 25 procent av biljettpriset. Blir du mer än 120 minuter försenad, då har du rätt att få tillbaka 50 procent av biljettpriset, berättar Daniel Bernspång, vägledare på Konsumentverket.
Enligt EU:s tågförordning har du också rätt till kost och logi vid förseningar eller inställda avgångar. Det innebär att du till exempel kan få en viss summa att handla för i tågets kiosk, eller ett betalt hotellrum, om det anses nödvändigt.
– Om man inte blir erbjuden det, då får man säga till att nu är vi ju faktiskt försenade här. Jag vill ha någonting att äta och dricka, säger Daniel Bernspång, som också påpekar att ersättningen måste vara i proportion med förseningen.
Det finns dock en del undantag som gör att tågbolaget slipper ersätta dig, som nödsituationer och extremväder.
På Konsumentverkets hemsida kan du läsa mer om exakt vilka rättigheter du har vid inställda eller försenade tåg.
Om du flyger till, eller från, en europeisk flygplats och resan blir försenad eller inställd är flygbolaget skyldig att ge dig mat, och boende om en övernattning krävs, och du kan ha rätt till uppemot 6 500 kronor i kompensation. Om du flyger utanför Europa måste du kolla upp vad som gäller för just det flygbolaget.
Även vid flygresor finns det en del undantag från kompensationsgarantin, som strejker eller säkerhetsrisker – något som blivit aktuellt efter höstens drönarlarm runtom i Europa.
Daniel Bernspång tipsar om ”Flygkalkylatorn” som finns på Konsumentverkets hemsida där du kan räkna ut exakt hur mycket ersättning du har rätt till, och Konsumentverket har även en samlingssida med allt du behöver veta om inställda eller försenade flygresor.




