Nyare teknik med 4G och 5G är det som gäller framåt och mobiloperatörerna är redan i full färd med att stänga ner 2G- och 3G-näten. Telia har som enda operatör bestämt sig för att behålla sitt 2G-nät till och med 2027.
När det gäller fordon behöver många bilägare vara beredda på förändringar. Runt 800 000 fordon kan påverkas när alla nät är stängda, enligt en beräkning från myndigheten Trafikanalys.
Dels riskerar funktioner som det så kallade eCall sluta att fungera i bilar som har äldre kommunikationsteknik. Detta är ett system som automatiskt larmar 112 och skickar position till larmcentralen om bilen i en allvarlig olycka för att underlätta räddningsinsatsen.
Dels handlar det om att olika komfortfunktioner påverkas, som möjligheten att aktivera parkeringsvärmaren på distans, fjärrstyrd låsning och upplåsning av bilen eller appar i bilens infotainmentsystem.
Den 31 mars 2018 infördes lagkrav på att alla nya bilar, som från och med detta datum typgodkändes för försäljning i EU, skulle vara utrustade med eCall. Kraven var att detta system byggde på 2G/3G, vilket nu alltså håller på att fasas ut.
En del bilar har dock även utrustats med eCall-funktion över 4G/5G, vilket gör att varje bilägare måste kolla upp med återförsäljare eller tillverkare hur deras bil kommer att påverkas, enligt Calle Beckvid som är senior rådgivare kring regulatoriska frågor på Mobility Sweden.
– Som konsument kan man börja med att kolla systematiskt – finns det för det första en SOS-knapp i bilen? Man måste själv sedan söka upp informationen via återförsäljare eller auktoriserad verkstad om vilken teknik bilen har, säger rådgivaren som däremot har lugnande besked kring möjligheten att få tag på informationen:
– Efter att vi skickade ut en enkät till biltillverkarna och importörerna visade det sig att de allra flesta av fordonen i den befintliga fordonsflottan i Sverige, drygt nio av tio, är av varumärken som har bekräftat att de har information tillgänglig om vilka modeller som berörs av nedsläckningen, säger han.
För de som äger en bil som kommer att påverkas handlar det om att väga för- och nackdelar mot varandra kring om man ska behålla den eller börja planera för att köpa en ny, menar Calle Beckvid.
– Om man trivs med bilen och tycker den uppfyller sin funktion, om man kan leva utan komforttjänster efter att Telia släckt ner sitt 2G-nät och känner sig trygg att köra utan eCall – då finns det ingen anledning att sälja bilen, säger rådgivaren.
Kan det gå att ersätta eller uppgradera den förlorade tekniken?
– Det finns projekt som pågår och företag som utvecklar eftermarknadslösningar för exempelvis eCall. Men jag tror att det kommer bli enklare lösningar med minimalt med data som skickas. Dessutom kanske fordonstillverkarna inte tillåter utomstående att koppla upp sig till bilens system, säger Calle Beckvid.
Ett orosmoment verkar dock ha försvunnit – det var många som befarade att bilar där eCall inte längre fungerar skulle underkännas vid besiktning efter 2027. Detta då funktionen varit en punkt som kontrollerats vid fordonsbesiktning. Men Transportstyrelsen har gått ut med att man planerar att ta bort kravet på eCall-funktionen vid besiktning, en föreskrift som enligt myndigheten förväntas träda i kraft under första halvåret 2026.
















