Varför ansöker SAS om rekonstruktion i Sverige?

Att SAS ansöker hos tingsrätten om rekonstruktion låter allvarligare än vad det är. Krisen har inte plötsligt förvärrats så pass att man behöver ta till nya medel – detta är en sedan länge planerad del i den så kallade chapter 11-processen (rekonstruktionen som pågår i amerikansk domstol).

Det görs bland annat eftersom att SAS ska lämna börsen. I vanliga fall när ett bolag försvinner från börsen handlar det om att bolaget går i konkurs eller likvideras, eller att någon köper upp befintliga aktier. Men här ska SAS ”ta tillbaka” aktier från befintliga ägare för att sedan kunna ge nya, onoterade aktier till aktörer som bolaget står i skuld till, utan att befintliga ägare får något i utbyte. Då behöver man tingsrättens hjälp. Den prioriterar nämligen aktieägare lägre än övriga borgenärer, och kan helt sonika dra in aktierna och trycka nya.

Vad betyder det för passagerna?

Förmodligen inte någonting. SAS har genom hela chapter 11-projektet försäkrat resenärerna om att de inte ska påverkas. Än så länge har det stämt och det finns ingen anledning att tro att det skulle ändras när SAS går in i nästa steg i projektet.

Vad betyder det för bolaget?

Den svenska rekonstruktionen är en del i den stora rekonstruktionsplanen som SAS har jobbat på sedan sommaren 2022, och som till slut fick godkänt av den amerikanska domstolen i förra veckan. Rekonstruktionen i Sverige är viktig för att allting ska gå ihop men det är också olika myndighetsgodkännanden och andra villkor, understryker bolaget i onsdagens pressmeddelande. Det är alltså inte klart än.

Vad händer med bonusen?

Resenärerna har inte påverkats av rekonstruktionen än, men här kan det faktiskt bli märkbart för den som har samlat på sig eurobonuspoäng genom åren. SAS ingår sedan många år i världens största flygallians: Star Alliance. Poängen man samlar på sig vid SAS-resor har kunnat användas i alla Star Alliance-bolag, till exempel Lufthansa, Thai air eller United Airlines.

Men i och med att en av de nya ägarna i SAS blir Air France-KLM, jätten i den konkurrerande alliansen Skyteam, så kommer SAS att byta allians. Enligt tyckare är utbudet av flygbolag sämre i den nya alliansen sett med svenska ögon.

Bolaget har sagt att bytet ska göras på ett kontrollerat sätt och med hänsyn till resenärerna, men det har ännu inte sagts hur det ska gå till.

Läs även:

Skilsmässonota slår hårt mot sargat SAS

Familj strandades på Svalbard – SAS betalade privatjet

Share.
Exit mobile version