Det var klockan 12.26 på juldagen lokal tid som kabelbrottet på Estlink 2, som går mellan Finland och Estland, upptäcktes.
Radarbilder från tjänsten Marine Traffic visar hur fartyget Eagle S rör sig i oförändrad hastighet, mellan sju och åtta knop, över platsen för elkabeln.
Efter att fartyget fortsatt västerut i omkring åtta kilometer saktar det ned och stannar. Det vänder och kör runt, innan det fortsätter i samma riktning som förut.
Hans Liwång är professor i försvarssystem vid Försvarshögskolan och forskare i marina system vid Kungliga tekniska högskolan. Han tror inte att Eagle S kan ha släpat kabeln så långt.
Däremot kan fartygets rörelse tyda på att det lyckades ta sönder kabeln med ankaret, men senare fastnade i något på bottnen.
– Det kan vara en bottenformation, en gammal kabel eller något annat som finns på havsbotten.
Det kan också röra sig om en medveten fartsänkning.
– Det kan ju vara så att man stannar när man ska ta in ankaret igen. Om man är nöjd med det man vill göra så sänker man farten för att det ska bli lättare att vinscha in.
Sju knop motsvarar cirka 13 kilometer i timmen. Hans Liwång säger att det är tekniskt möjligt, och kanske även nödvändigt, att passera kabeln i så hög fart med ankaret nere.
– Man vill säkert ha lite fart för att ha styrförmåga. Saktar man ner för mycket har man inte samma kontroll över fartyget. Man vill nog vara över fem knop i alla fall.
Fakta.Estlink
• Elkabeln Estlink 2 transporterar el mellan Andersböle i Borgå och Püssi i Estland.
• Kabeln är 170 km lång, varav 145 km är sjökabel, och har en genomsnittlig överföringskapacitet på 650 megawatt.
• Avbrottet påverkar framför allt elförsörjningen på den estniska sidan.
• Estlink 1, den andra elkabeln mellan Finland och Estland, fungerar som vanligt.
• Reparationsarbetet för Estlink 2 uppskattas ta flera månader.
Källa: Hufvudstadsbladet