I de stora vagnhallarna på underhållsdepån i Hagalund i Solna utanför Stockholm laddar SJ inför vintern – och kommande vintrar. Fler verkstäder ska byggas, avisningen ska bli bättre, personal ska anställas.

– Vi är inte nöjda med förra vintern och kommer att göra mer till den här vintern, säger Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ, på plats i det som kallas för ”skötselrummet” i depån.

Här städas tågen, sitsar tvättas, snacks fylls på och det är också hit isiga tåg kommer in för upptining.

– Här har vi utökat kapaciteten jämfört med förra vintern så att vi kan göra mer avvisning och framför allt förkorta tiden, säger Fredman.

Många som åkte tåg förra vintern minns det med fasa. Inför jul gjorde ett tekniskt fel att SJ fick ställa in en rad avgångar.

Sedan ställde en perfekt storm av bland annat snö, kyla och en lång vinter till det för både SJ, Trafikverket och övriga tågbolag.

Facit i december och januari blev 11 000 inställda tåg bland samtliga tågbolag. Tågen i krigsdrabbade Ukraina var mer punktliga, konstaterade miljöpartisten Linus Lakso.

Förtroendet för både SJ och Trafikverket sjönk i botten enligt en mätning från Medieakademin i mars.

För att den här vintern ska gå bättre har SJ inrättat ett åtgärdsprogram med tio punkter. Det handlar bland annat om ökad reparationsförmåga, fler nya X2000-tåg i trafik, bättre kommunikation med resenärerna och en vinteranpassad tidtabell.

Hur mycket pengar programmet kostar kan SJ inte svara på, men det ska ske utan att biljettpriserna höjs.

Enligt Arvid Fredman är det svårt att peka på en enskild faktor som ledde till problemen i vintras, men en kall och långdragen vinter bidrog.

Samtidigt är det ju alltid vinter, varför var ni inte mer förberedda förra året?

– Vi förbereder oss varje vinter. Men man kan konstatera att de förberedelser som vi gjorde förra vintern inte var tillräckliga. Så vi behöver göra mer. Och det är det vi gör nu genom det här tiopunktsprogrammet.

Vågar man boka en tågbiljett till jul?

– Det vågar man självklart. Vi kan inte garantera att allting kommer att vara utan störningar. Men vi har förberett oss för att kunna hantera det på absolut bästa sätt, så att kunderna förhoppningsvis inte ens märker det. Men det går inte att lova att ingenting händer.

Share.
Exit mobile version