Astrid Vahlström blev intresserad av spel redan som barn, och allt från nya heta tv-spel till klassiska brädspel gick hem i flickrummet i Boden.
Hon fascinerades över hur fantasi blev till spännande upplevelser.
När hon blev äldre blev det även spel online. Där fann hon en sorts trygghet – men upplevde även nackdelarna.
– Jag har fått en del hot om våld från personer som gömmer sig bakom den anonymitet som onlinespel ger. Det är ibland lite svårt att vara tjej bland ett gäng personer som kanske inte är jättevana att prata med tjejer, berättar hon.
Astrid Vahlström tillägger att hon har blivit seriöst bemött när hon rapporterat in problem.
Och hon tänker inte låta dåliga erfarenheter stoppa henne från att slå sig in i drömyrket.
Astrid Vahlström sitter nu i ett rum på speljätten Kings kontor i Stockholm. Det är lätt att slå fast eftersom kontoret poppar av färg, lekfulla slogans och karaktärer från spelsuccén Candy Crush.
Hon sökte direkt när hon fick höra att King och organisationen Dataspelsbranschen utlyst stipendier för att hjälpa fler kvinnor och icke-binära i branschen.
Under 2023 uppskattades närmare 24 procent, runt 2 150 anställda, av de anställda i Sverige utgöras av kvinnor, enligt Dataspelsbranschen.
Det har varit tufft för spelindustrin med nedskärningar, men samtidigt visar rapporten att antalet totalt sysselsatta ökat med nära 9 procent.
Nu har det gått ungefär åtta månader sedan Astrid Vahlström och 26 andra personer parades ihop med mentorer på King. Satsningen innefattar bland annat föreläsningar, möten, feedback på projekt och resor till exempelvis tyska Gamecon, ett av världens största spelevent.
– Jag lärde känna många trevliga människor som jobbar i spelindustrin och fick ställa alla frågor jag hade funderat över.
Samtidigt har larmen om missförhållanden skakat branschen. För några år sedan stämdes Kings ägare Activision Blizzard för omfattande sexuella trakasserier och diskriminering mot kvinnor. Ett stort antal anställda fick lämna företaget, som betalade en halv miljard kronor i förlikning under förra året.
Paula Ingvar, chef för Candy Crush på King, säger att mycket förändrats.
– Det gjorde väldigt ont då, men efter det har det också skett mycket på både Activision Blizzard och King med stöttande funktioner som fångar upp om det händer något.
Hon menar att den rappa tillväxten i spelindustrin lett till att fokus legat på snabb rekrytering av kompetens snarare än inkludering.
Nu är hon involverad i den nya satsningen som ska ge deltagarna insyn i branschen och öka möjligheterna att göra karriär och stötta varandra i arbetslivet.
– Vi vill främja underrepresenterade grupper i branschen genom att koppla ihop dem som vill göra skillnad med olika möjligheter, säger Paula Ingvar.
Fakta.Mentorskapsprogrammet
● King och Dataspelsbranschen har genomfört ett nio månaders mentorskapsprogram med aktiviteter för kvinnor och icke- binära personer med intresse av en karriär inom spelutveckling.
● Gruppen består av 27 personer i åldrarna 18 till 29 år. Målet är att skapa möjlighet att fördjupa kunskaper och bredda nätverk genom mentorskap, utbildning och evenemang.
● Flera liknande initiativ pågår, exempelvis intressegruppen DONNA vid Högskolan i Skövde som arbetat med jämställdhetsfrågor i över tio år. Andra exempel är organisationen Women in Games och nätverket Equal Play.
Dataspelsbranschens talesperson, Per Strömbäck, pekar på kontroverserna kring företaget Sweet Baby Inc som ett exempel på de utmaningar som finns.
Det handlar i korta drag om ett konsultbolag som hjälper spelutvecklare att ta fram spelkaraktärer med mångfald, och som anklagats för att försämra spel i sina försök att hjälpa företagen.
– Det finns ganska mycket toxisk maskulinitet i somliga spelargrupper som kan ta sig ganska aggressiva uttryck som får verkliga konsekvenser, säger Per Strömbäck.
Han menar att det är viktigt med utbildning och inkludering tidigt i livet för att skapa förändring.
– Det är ett mönster också att någonstans i början av tonåren så börjar pojkarna spela mer och flickorna mindre och ägnar sig i stället åt sociala medier.
Det finns ganska mycket toxisk maskulinitet i somliga spelargrupper
Astrid Vahlström är snart klar med sin utbildning till UX-designer, vilket innebär att hon arbetar med att förbättra användarupplevelser i digitala miljöer, och utvecklar även ett mobilspel med sin sambo på fritiden. Planen är att använda kunskaperna för att göra spelen mer tillgängliga.
– Det krävs mycket tänkande för att förstå vissa koncept inom spel. Jag vill kunna hjälpa spelarna att greppa och förstå och se till att de är tillgängliga för personer med olika förutsättningar, såväl fysiskt och psykiskt.
Hon är taggad på framtiden, men det finns ett sting av oro också.
– Min tveksamhet är att det är väldigt mansdominerat, och alla de utmaningar som kommer med det.
Hon tror exempelvis att problemen med att många kvinnliga karaktärer traditionellt sexualiserats i spelvärlden skulle minska om branschen fick in fler perspektiv.
– Om karaktärerna representerar andra människor tror jag att det kommer locka in fler kvinnor och icke-binära i industrin. Jag tror också att spelutvecklingen kommer inse att det finns ett ekonomiskt värde i det och att man inte kan exkludera 50 procent av folket.
Fakta.Spelbranschen
● Dataspelsbranschen har listat 1 010 svenska spelbolag som tillsammans omsatte 34,6 miljarder kronor under förra året, en ökning med 6,4 procent jämfört med 2022. Under samma period ökade andelen kvinnliga anställda från 23,4 till 23,7 procent. Antalet kvinnor uppgick till 2 150, en ökning med runt åtta procent.
● Under 2023 hade King 714 anställda, varav 35 procent kvinnor inklusive de som identifierar sig som hen.
Källa: King/Dataspelsbranschen 2024: Spelarutvecklarindex.