2019 drog utbyggnaden av Stockholms tunnelbana igång i Barkarby. Tre mil nya spår runt om i huvudstadsområdet är att vänta. Det är ett av Nordens största infrastrukturprojekt och arbetet, som har en prislapp på 54 miljarder kronor, kommer att pågå en bra bit in på 2030-talet.
Inom ramen för bygget finns huvudstadens första nya t-banelinje på 50 år – den gula linjen som ska löpa mellan Fridhemsplan i centrala Stockholm och Älvsjö. Planen är att arbetet med sträckan ska börja i höst för att sedan pågå i nio år. Sammanlagt kommer det att innebära sex nya stationer: Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östbergahöjden och Älvsjö.
I april presenterades de första bilderna på hur det är tänkt att entréerna till tre av dessa stationer ska se ut. Nu kommer bilderna på de återstående tre, närmare bestämt Älvsjö, Östbergahöjden och Årstaberg.
– Det är otroligt spännande att följa det här arbetet, särskilt eftersom det sker i tandem med Stockholm stads planering av nya bostäder, arbetsplatser och samhällsservice. Det är verkligen grön stadsutveckling där vi möjliggör för framtidens Stockholmare att resa hållbart, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
I Årstaberg planeras två entréer, en mot Svärdlångsplan och ytterligare en mot pendeltågsstationen.
– Entréhallen kommer ha glasväggar vilket gör det lätt att navigera när man kommer upp från stationen, säger Anton Fendert och lägger till att ska byggas ungefär 1 300 nya bostäder i området.
Älvsjö station ska placeras nära pendeltågsstationen i en fristående byggnad längs med gångstråket mellan järnvägsspåren och Stockholmsmässan.
Beträffande Östbergahöjden kommer stationen att anläggas nära Östberga torg och bli en bytespunkt mellan tunnelbanan och bussarna längs med Östbergabackarna.
– Entrén blir synlig från flera olika områden i stadsdelen. Biljetthallen integreras i bottenvåningen av ett nytt kvarter.
Här planeras drygt 1 100 nya bostäder.
Gula linjen kommer, likt Köpenhamns tunnelbana, att trafikeras av självkörande tåg och på perrongerna kommer det att finnas plattformsbarriärer. Det är Anton Fendert särskilt glad över.
– Jag har sagt tidigare att det här är nästa generations tunnelbana. Det är också nästa generation av ”världens längsta konstutställning” i och med att vi kommer kunna ha konst även i tunnlarna. Det är möjligt just eftersom det blir självkörande tåg och utsikt för resenärerna både framåt och bakåt i tunneln.
Läs mer:
Så blir Stockholms nya tunnelbana
Se byggarnas egna bilder på den nya tunnelbanans framväxt
Världspremiärtur i Stockholms nya tunnelbana
Här är platserna som kan få tunnelbana i Stockholm