Det första som möter besökaren: Två uniformerade vakter utanför Teslas monter, där säkerhetsnivån höjts inför att elbilsmässan Ecar expo öppnar dörrarna för allmänheten på lördagen.

Nerverna är på helspänn. Bara tre dagar tidigare genomförde aktivister en färgattack mot Teslas visningslokal i centrala Stockholm – och förra helgen gjordes runt 500 aktioner mot Tesla runt om i hela världen.

Men det är inte Tesla och dess ansiktslyfta mellanklass-suv Model Y, som DN nyligen provkört, som står i centrum.

Det är de nya bilmärkena från Kina, som pressar kostnader för batteritillverkning och biltillverkning för att kompensera för de nya höga EU-tullarna för elbilar från Kina.

Störst uppmärksamhet fick märket Xpeng och bilkoncernen Geelys drös av elbilsmärken – där Zeekr, Lynk & Co, Smart och Lotus hade var sin monter. Geelyägda Volvo Cars lyste med sin frånvaro då de inte närvarar på mässor längre förutom i Kina.

En intressant trend är flera utmanare från Kina till Teslas storsäljare Model Y – som nu är kraftigt ifrågasatt. Instegsmodellen av Model Y börjar på 555 000 kronor med bakhjulsdrift och räckvidd på upp mot 55 mil.

Borta hos Geelys nya elbilmärke Zeekr fanns elsuven 7X. Lyxig är den, men med en prislapp som börjar på svettiga 579 000 kronor. Denna instegsmodell har ett billigare så kallat LPF-batteri som tillverkas inom Geelyfamiljen och räckvidden är upp mot 48 mil.

Borta i Xpengs monter stod deras Xpeng G6: närmast en karbonkopia av Tesla Model Y. Där börjar priserna på 529 900. Den har knappt lämnat startblocken men kan bli en stark Teslautmanare.

En bit bort finns en representant för annan trend – mindre nya elbilar i Golf-klassen för runt 300 000 kronor. Koreanska Hyundai Inster är en stark kandidat. Vettig och med ett vanligt grenuttag i instrumentpanelen kostar den 299 900 kronor.

Geelyägda Lynk & Co har varit en gåta under flera år: Man har saknat nya modeller och haft ett dyrt utställningsställe i centrala Stockholm. Men nu ställde man ut nya modellen 02 (”Nolltvå”) som byggs på samma Geely-bottenplatta som Volvo EX30. Med ett instegspris på 429 000 kronor har den längre räckvidd än koncernbrodern Volvo EX30 och är snäppet lyxigare – men priserna hade kunnat vara billigare om inte EU-tullarna satt stopp.

Största montern hade Geelyägda Polestar – utan att kunna presentera några riktiga nyheter.

Många stora bilmärken lyste med sin frånvaro, men att Sverige kan prestera en bilmässa av det här slaget är ändå ett styrkebesked när många stora bilmässor läggs ner.

Fakta.Ecar expo

● Hålls på Stockholmsmässan i Älvsjö.

● Öppet för allmänheten lördag och söndag 5 och 6 april.

● Bland utställarna återfinns Lotus, Volkswagen, Skoda, Xpeng, Zeekr, Porsche, Polestar, Ford, Hyundai och Tesla.

Läs mer:

Jonas Fröberg: Därför duger inte Teslas nya el-suv

Provkörning: Teslas Model Y – bättre än tidigare

Share.
Exit mobile version