Efter DN:s artikel om hur Easypark rundar Stockholms stads krav på avgiftsfri parkering på gatorna i kommunen kommer det in exempel från läsare på vad de har fått betala i avgifter.

För Tomas Ludvigsson, som stod vid Gröna Lund i 2 timmar och 45 minuter kostade själva parkeringen 180 kronor. Sedan lade Easypark på 27 kronor i en ”serviceavgift”.

”Känner mig lurad, när man kommer till en p-plats som jag nu gjorde med barnbarn, så är det en hel del stress, man sätter i gång parkeringsappen fort och skyndar vidare. Har använt den gamla ”Betala-P”- appen länge men kände mig trygg i att app-ersättarna skulle var avgiftsfria, att man smyger in en webblösning som endast den är avgiftsfri känns bedrägligt!” skriver han i mejl till DN.

Gunilla Kinn Blom skriver: ”Nu fick jag förvisso syn på den ohemula tilläggsavgiften, à hela 40:-, innan jag skulle betala. Men jag kunde inte komma undan den”.

I Easyparks webbaserade lösning måste man registrera sin mejladress, något som hon inte ville göra.

”Så tilläggsavgiften kändes som en ren straffavgift för mig” fortsätter hon.

Easypark har enligt avtalet med både Trafikkontoret, som ansvarar för gatuparkeringen, och Stockholm Parkering AB, som har parkeringsplatser och p-hus, rätt att lägga på avgifter för så kallade ”premiumfunktioner”, extra tillval i appen.

Det ska handla om till exempel faktureringstjänster, företagstjänster och familjekonton.

Men i Stockholm åker man på alla avgifterna så fort man använder appen och inte webblösningen.

Fredrik Söderholm är tillförordnad vd på Stockholm Parkering.

Hur ser du på att appbolagen skor sig på stockholmarna på era parkeringar?

– Jag tycker att ”skor sig” låter väl tufft, de har sina affärsmodeller, och det finns kostnadsfria alternativ. Jag har själv installerat Easyparks lösning, säger han.

Stockholms stads trafikkontor resonerar på samma sätt, där man menar att Easypark tagit fram ett avgiftsfritt alternativ, och har tillåtelse att lägga på extraavgifter för ”premiumfunktioner”. Projektansvarige Tommy Jakobsson uppmanade dem som tycker att detta är krångligt att välja någon annan app.

Men i flera av Stockholms grannkommuner gäller helt andra villkor för Easypark. I Solna har politikerna hela tiden krävt att invånare och besökare bara ska betala kommunens parkeringstaxa, och inget mer. För några år sedan märkte man hur Easypark genom att införa olika profiler och tilläggstjänster började ta betalt av Solnaborna, förklarar kommunens trafikingenjör Andriy Kachur:

– Då krävde vi att de skulle införa en lokal profil i appen som ska vara helt avgiftsfri. Det betyder att när man går in i appen så kommer det upp ett val att använda Solnaprofilen, som är helt utan extra kostnader, säger han.

Enligt Kachur har Solnas modell med lokala användarprofiler tagits efter i kommuner i andra delar av landet.

Även Huddinge har avtal med Easypark, för gatuparkering och infartsparkering. Gatuparkeringen är utan avgift för ett visst antal timmar, medan det kostar att stå på infartsparkeringarna. I inget av fallen får Easypark lägga på någon serviceavgift på parkeringstaxan i sin app.

”Vi kravställde i upphandlingen att avgifterna på kommunal mark inte ska kosta extra”, skriver kommunen i ett svar till DN.

Inte heller här krävs det att man använder en webblösning utanför appen för att det ska bli avgiftsfritt.

DN har ställt frågor till Easypark angående avgifternas storlek vid enstaka parkeringar, men bara fått till svar att man anser att appens avgifter är rimliga.

”Av konkurrensskäl delar vi inga siffror som kan kopplas till våra transaktioner”, skriver företaget i ett mejl.

Fakta.Parkering i Stockholm

Fyra appar har ersatt Stockholms stads egen app ”Betala P”.

Easypark, E-park, Mobill och Parkster.

De måste erbjuda en grundtjänst som inte lägger på serviceavgifter. För den tjänsten betalar trafikkontoret 40 öre per parkering till företagen. Stockholm Parkering betalar ingenting.

Marknadsledande Easypark och Mobill har lagt sin lösning utanför appen, på webben. Den som vill använda Easypark-appen i stället för ”Betala P” får betala avgifter. Det finns en prenumeration som kostar 49 konor per månad.

För enstaka parkeringar gäller:

● 15 procent påslag på parkeringstaxan.

● 4,95 är det minst påslaget.

● Taket är 40 kronor.

Share.
Exit mobile version