Att köra en ny bil utan att oroa sig för andrahandsvärdet eller oväntade reparationskostnader – det är några av de främsta argumenten för privatleasing, enligt branschen. Men när räntorna steg tappade leasingformen snabbt i popularitet.

Under 2022 blev anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, dessutom allt fler. Från att normalt kunna mätas i tiotal till att då räknas i hundratal när månadskostnaden, som konsumenter uppfattat som fast, började röra sig uppåt. De senaste åren har också flera fall blivit omskrivna, där leasingtagare ska ha fått räkningar på tiotusentals kronor för att ha överskridit serviceintervall.

Nu ser branschen en återhämtning för leasing och lyfter både fördelar och är brister i systemet. I takt med att nya bilar blivit allt dyrare att köpa växer intresset igen, men självkritiken är påtaglig efter tidigare problem.

– Konsumenter har blivit allt mer vana vid att ha dyrare saker som månadsabonnemang och både privatleasing och företagsleasing har stora andelar. De som väljer privatleasing är alla från de som inte har utrymme för risker till de som vill slippa kostnader för service och reparationer, säger Tommy Letzén som är vd på Motorbranschens riksförbund, MRF.

Han menar att rapporteringen kring privatleasing både varit förtjänt och oförtjänt genom åren och att det som framkommit kring överraskande räkningar vid återlämningen av bilen framför allt var ett problem för flera år sedan. Han menar vidare att branschen gemensamt genomfört åtgärder för att det ska bli tydligare för konsumenten.

– Det fanns absolut de aktörer som gjort fel, det är därför det är viktigt att vara transparent med villkoren. Vi sammankallade leasingbolagen och satte en branschstandard för vad som exempelvis räknas som normalt och onormalt slitage och har listat exempel på detta i en broschyr, säger Tommy Letzén.

Men fallgroparna är samtidigt många, menar en jurist på M Sverige. Han tycker att man ska vara påläst när man ser över om man ska privatleasa sin bil eller köpa. Han berättar att frågorna som han får från förbundets medlemmar gäller allt från ökade månadsavgifter under avtalstiden till vilket slitage som kan anses vara acceptabelt eller ej vid återlämningen.

– När man leasat en bil på tre år så har det hunnit hända en del och företagen kan titta på stenskott eller repor och sedan debitera höga belopp för detta. Vi får också frågor från medlemmar kring serviceintervall som överskridits, det kan bli höga belopp även för det, säger Olle Haglund.

Han tycker att man som bilspekulant ska läsa igenom det finstilta och verkligen ta reda på villkoren innan. Och göra en kalkyl kring vad kostnaden kan bli om man köper bilen istället, om man kan få ihop till kontantinsatsen på minst 20 procent.

– Det är också viktigt att tänka på att ens jobb- och familjesituation kan ändras under tre år man binder sig och att det är svårt att ta sig ur ett leasingavtal, säger han.

Samtidigt hoppas M Sverige framöver på tydligare riktlinjer och skydd för konsumenter kring privatleasing, från myndighetshåll.

– Vi efterlyser mer transparens och att fasta månadskostnader verkligen blir fasta. Att det skapas en bättre balans mellan leasingtagaren och leasinggivaren, säger Olle Haglund.

Privatleasing – värt att tänka på

● Avtalet löper ofta över tre år. Dessa går oftast inte att bryta och om det går kan det tillkomma en hög avgift. Tänk också på att din jobb- eller familjesituation kan ändras.

● Fördelar med leasing är bland annat att det inte krävs någon kontantinsats och egna sparade pengar kan användas till annat. Samt att man kan köra en ny bil med fulla garantier och minska risken för kostsamma reparationer och stillestånd.

● Tänk på att avtalet anger en maximal körsträcka, ofta 1 000 eller 1 500 mil per år. Ofta tillkommer en kostnad för ”övermil”.

● Tillbehör såsom vinterdäck, motorvärmare, metalliclack eller dragkrok kostar oftast extra. Det är ofta billigare att köpa egna vinterhjul och sälja efter hyresperioden och få tillbaka en del av beloppet.

● Ska du köpa bostad? Banken tar hänsyn till din månadskostnad för bilen om du ska söka bolån.

● Du får inte dra av månadsavgiften på skatten, eftersom det är just en avgift och inte en kredit. Det får du däremot om du lånar som vanligt till ett bilköp.

● Du har inget uttryckligt skydd av konsumentlagstiftningen när du privatleasar en bil. Det är avtalet mellan dig och leasingföretaget som avgör vad som gäller. Läs det noga innan du ingår ett avtal.

● Du behöver underhålla och serva bilen under leasingtiden och enligt tillverkarens intervall. Missar du att göra detta kan du drabbas av stora kostnader vid återlämnandet. Det beror på att nybilsgarantin kan gå förlorad om servicen inte sker enligt rätt intervall och det minskar bilens värde. ● Tvätta in- och utvändigt vid behov för att minska risken för onaturligt slitage.

Källor: M Sverige/Konsumentverket

Skador som är okej – och inte

● Exempel på vad som kan räknas som ok eller ej vid återlämning av leasingbilen listas i broschyren ”Privatleasing – Att tänka på när du leasar bil” som finns hos MRF och som är tänkt att fungera som en vägledning. Ett urval ur denna visar på att:

● Stenskott som är mindre än 2 millimeter i rutan kan vara ok – men inte större stenskott där material lossnat.

● Ett mindre antal stenskott med hänsyn till bilens ålder ses som ok – men onormalt slitage är exempelvis repor som är längre än 10 centimer eller flera repor på samma karossdel eller på huv/dörr som inte går att polera bort.

● När det gäller bucklor i kaross och lack anses max en mjuk buckla utan lackskada per karossdel vara ok, så länge storleken inte överstiger 20 millimeter. Bucklor och skador som gått ner till grundlacken eller underliggande plåt- eller plastmaterial räknas som onormalt slitage oavsett skadans storlek. Även lackskador som lett till rostangrepp räknas som onormalt slitage.

● Säten med normala spår av användning – men inte revor.

Mindre synliga skador på dörrens insida är ok – men inte framträdande fläckar eller hål och sprickor på kupémattor eller dörrar.

Källa: ”Privatleasing – Att tänka på när du leasar bil”

Share.
Exit mobile version