Han håller inte med de utländska bedömare som anser att det blir för dyrt att utveckla nästa generations stridsflyg i svensk regi.

– Det är fel. Vi har ju lyckats ganska bra fram till nu. Samma frågeställning var uppe 1980, säger Peter Nilsson och syftar på debatten inför beslutet att bygga Jas.

Saab har de senaste åren utvecklat Gripen E, som i princip är ett nytt plan jämfört med tidigare versioner, men också spaningsflyget Globaleye.

Därför är personalen redo, enligt Peter Nilsson.

– Det har aldrig varit ett bättre läge med en upptränad arbetsstyrka. Det märker vi när vi pratar med andra i branschen. De siktar på att komma dit vi är, säger han.

Gripen E är inte helsvenskt – om man med det menar att allt tillverkas i Sverige. 85 procent av flygplanen är från partners, majoriteten utländska. Det Saab vill lyfta fram är bolagets förmåga att kombinera delar och bygga nytt, billigt och effektivt.

– Den bästa lösningen för Sverige för att skapa nationell rådighet är att vi gör på samma sätt som med Gripen. Att vi har många partners, men att vi själva bestämmer designen, säger Peter Nilsson.

Fakta.Nästa generations stridsflyg

Saabs nya konceptbilder visar hur man tittar på både obemannade och bemannade prototyper. Utvecklarna undersöker olika aerodynamiska modeller – just de här koncepten skiljer sig till exempel klart från Jas, som har nosvinge. Men inget är bestämt ännu. Saab tittar på nanomaterial, AI och lågsignatur, stealth. FMV och Försvarsmakten är också med i studierna.

FMV tecknade i våras kontrakt om ett utvecklingsarbete med Saab och motortillverkaren GKN. Det ska landa i ritningar till en prototyp i slutet av 2025.

– Vi kommer inte att bygga någon färdig produkt men det är klart att vi måste bygga något som flyger, som är bemannat eller obemannat, säger Peter Nilsson.

Här är Saabs vision för framtiden

Här är Saabs konceptskisser på framtida stridsflyg. Ingenjörerna tittar både på obemannade och bemannade system–men inget är bestämt.

Foto: SAAB

Bolagets mål är att prototypen ska leda vidare till ett nytt stridsflygssystem, i ett nytt militärt landskap. Sverige är med i Nato. De nordiska flygvapnen vill agera tillsammans. I dag har alla grannar utom Sverige det amerikanska F-35, men det är ingen nackdel, menar Nilsson.

– Det finns en sjuka i att bara för att vi är med i Nato ska vi ha exakt samma kängor allihopa. Men en av styrkorna med Nato är att ju att fienden inte vet vilka grejer som kommer.

Riksdagen kommer troligen att besluta om ett nytt stridsflygssystem runt 2030, men Saab anser att det är för sent om man ska ingå i något av de två stora europeiska projekten.

– Grejen är att de är igång. De har ju i stort sett ritat klart allting. Sedan kan vi väl få göra fälgar och stjärtroder och lite sånt, men då är det ju inte samma Saab längre, säger Peter Nilsson.

Och om riksdagens val blir att köpa nytt utomlands – då blir konsekvenserna stora.

– Ja, då blir det en hel omstrukturering av Saab i Linköping. Då finns det ingen anledning att ha 6 000 ingenjörer här. De lär inte finnas kvar.

Läs mer:

Helsvensk utveckling av stridsflyg döms ut: ”Omöjligt”

Armén saknar viktiga vapen – men dröjer åratal

Share.
Exit mobile version