Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
DN:s Romkorrespondent Peter Loewe är död

DN:s Romkorrespondent Peter Loewe är död

november 15, 2025
Karl Dalén: Magarörelsen har blivit större än presidenten själv

Karl Dalén: Magarörelsen har blivit större än presidenten själv

november 15, 2025
Sverige möter Schweiz – följ matchen live

Sverige möter Schweiz – följ matchen live

november 15, 2025
Så lyckades Robot-Rob besegra högerpopulisterna

Så lyckades Robot-Rob besegra högerpopulisterna

november 15, 2025
Pourmokhtari: ”Som klimatperson är jag mer Gates än Thunberg”

Pourmokhtari: ”Som klimatperson är jag mer Gates än Thunberg”

november 15, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Saga Cavallin: Självömkan är ett privilegium och biter inte längre i konsten
Kultur

Saga Cavallin: Självömkan är ett privilegium och biter inte längre i konsten

NyhetsrumBy Nyhetsrumnovember 1, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Saga Cavallin: Självömkan är ett privilegium och biter inte längre i konsten

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Jag lyssnar på skådespelaren Zosia Mamets inläsning av sin självbiografiska essäsamling i hastighet 1,5 och blir, kan man väl säga, traumatiserad.

Mamet är mest känd som Shoshanna i ”Girls” och hennes bok ”Does this make me funny?” kom i september. Den är en sorts nidbild av det som Parul Sehgal i en extremt spridd essä från 2021 döpte till ”the trauma plot”.

”Unlike the marriage plot, the trauma plot does not direct our curiosity toward the future (Will they or won’t they?) but back into the past (What happened to her?)”, skriver Sehgal. Traumaintrigen saknar framåtrörelse. Det är en dramaturgi som i stället för att berätta om utveckling och förändring skildrar stillastående och en klaustrofobisk oförmåga till egen agens.

I kapitel efter kapitel redogör Mamet för ätstörningar, mobbning, destruktiva relationer, despotiska regissörer och hårresande snedtrippar, och det enda jag känner är ett internt ögonhimlande. Jag kan inte låta bli att tänka på en sak som sociologen Musa al-Gharbi har skrivit, om hur en självbild som bygger på självömkan är ett privilegium, eftersom ingen kommer tycka att man har gjort sig förtjänt av sina motgångar.


För det där biter inte längre. Det upplevs bara som bortskämt, tröttsamt och daterat

Mamet är uppvuxen i Los Angeles och New York i en familj som sedan flera generationer tillbaka varit högt uppsatta inom den bransch där hon sedan 22 års ålder har en lyckad karriär. Hade det inte varit kul att i stället få höra om hur avundsvärt hennes liv är? Att få en berättelse där urspårat festande på Manhattans exklusivaste klubbar och stormiga relationer med alkoholiserade rockstjärnekillar inte används som en hävstång till en offerroll, som ska få hennes framgång att framstå välförtjänt.

För det där biter inte längre. Det upplevs bara som bortskämt, tröttsamt och daterat. I populärkulturen märks redan en motrörelse, som vi skulle kunna kalla för antitraumaintrigen.

Ett av de första tecknen på det var modellen, skådisen och modeikonen Julia Fox självbiografi ”Down the drain” från 2023. Fox har på riktigt levt ett helvetiskt liv, med labila föräldrar, tonårsprostitution, misshandel och överdoser. Men det skymtar mest fram mellan obegripligt bekymmerslösa redogörelser av olika galna upptåg med droger och sugardaddies.


Dunham, Allen och Hannah Bos berättar på ett mer flytande, ostrukturerat sätt

Lena Dunhams rom-com ”Too much”, HBO-serien ”Somebody, somewhere” och Lily Allens skoningslösa skilsmässoalbum ”West end girl” är andra aktuella exempel på en dekonstruerad traumaintrig. I stället för att dramaturgin drivs framåt av ett mörkt förflutet skildrar de hur det dåliga i livet aldrig följer en linjär logik. Otrohet, missbruk, bortgångna syskon, misslyckade föräldrar eller pojkvänner är inte någon allomfattande förklaringsmodell. Dunham, Allen och Hannah Bos berättar på ett mer flytande, ostrukturerat sätt, som bättre överensstämmer med hur det egentligen är.

Men antitraumaintrigverket framför alla är årets bästa film. ”Sorry, baby”, regissören och huvudrollsinnehavaren Eva Victors debut, handlar om en ung kvinna som har blivit våldtagen av sin universitetslärare. Fast egentligen är det inte alls det den handlar om.

Filmen har svensk premiär på Stockholms filmfestival (7/11). ”Sorry, baby” är så sann, gripande, ömsint och faktiskt banbrytande i hur den berättar om den här, som vi såg under metoo, så vanliga erfarenheten. Det är svårt att förstå att den inte har gjorts förrän nu.

Filmen gör motstånd mot alla psykologiserande plattityder, berättartekniska klichéer och enkla politiska poänger. Den gestaltar helt enkelt hur det är en del av att vara människa att uppleva hemska saker, utan att relativisera ämnets allvar.

Eva Victor vägrar gå med på den traumaintrig där vår personlighet är summan av vad andra har gjort mot oss. I stället säger hon något radikalt: det behöver inte vara så.

Läs fler krönikor och andra texter av Saga Cavallin

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Isabella Rossellini: ”Svensken i mig började döstäda”

Isabella Rossellini: ”Svensken i mig började döstäda”

Kultur november 15, 2025
Hanna Fahl: Hur smakade Storytels kyckling – slamsigt eller ”för fan hur god som helst”?

Hanna Fahl: Hur smakade Storytels kyckling – slamsigt eller ”för fan hur god som helst”?

Kultur november 15, 2025
Han är historikern som förändrade hur vi ser på historien

Han är historikern som förändrade hur vi ser på historien

Kultur november 15, 2025
De gör första operan på samiska: ”Vill öppna upp ett nytt universum”

De gör första operan på samiska: ”Vill öppna upp ett nytt universum”

Kultur november 15, 2025
Detta kan vara den enda skaran av sex judiska syskon som alla överlevde undergången

Detta kan vara den enda skaran av sex judiska syskon som alla överlevde undergången

Kultur november 15, 2025
Ryska popfenomenet klassas som agent: ”Vad jag än säger publiceras det överallt”

Ryska popfenomenet klassas som agent: ”Vad jag än säger publiceras det överallt”

Kultur november 15, 2025
Ryska sångerskan gripen en tredje gång – sjöng Monetochkas låtar

Ryska sångerskan gripen en tredje gång – sjöng Monetochkas låtar

Kultur november 15, 2025
DN väljer: Här är de bästa albumen, vecka 46

DN väljer: Här är de bästa albumen, vecka 46

Kultur november 15, 2025
Gnistrande och glamourös art déco i Parisutställning

Gnistrande och glamourös art déco i Parisutställning

Kultur november 15, 2025

Redaktörens Val

Karl Dalén: Magarörelsen har blivit större än presidenten själv

Karl Dalén: Magarörelsen har blivit större än presidenten själv

november 15, 2025
Sverige möter Schweiz – följ matchen live

Sverige möter Schweiz – följ matchen live

november 15, 2025
Så lyckades Robot-Rob besegra högerpopulisterna

Så lyckades Robot-Rob besegra högerpopulisterna

november 15, 2025
Pourmokhtari: ”Som klimatperson är jag mer Gates än Thunberg”

Pourmokhtari: ”Som klimatperson är jag mer Gates än Thunberg”

november 15, 2025
Fjällugglan utdöd i Sverige – senast på dyster lista

Fjällugglan utdöd i Sverige – senast på dyster lista

november 15, 2025

Senaste Nytt

Japaner slår bakut mot nya premiärministerns arbetsiver

Japaner slår bakut mot nya premiärministerns arbetsiver

november 15, 2025
Isabella Rossellini: ”Svensken i mig började döstäda”

Isabella Rossellini: ”Svensken i mig började döstäda”

november 15, 2025
Sjukdom från första världskriget tillbaka i Ukraina

Sjukdom från första världskriget tillbaka i Ukraina

november 15, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?