Ökenblues

Betyg: 4. Betygsskala: 0 till 5.

Samba Touré

”Baarakelaw”

(Glitterbeat/Border)

Alldeles i slutet av låten ”Fini gochila” hörs ett rytmiskt hamrande. Det är ljudet av de kvinnor som bankar det speciella västafrikanska tyget bazin för att det ska få sin särpräglade glans. Därefter kan det återigen användas till festkläder, för de som inte har råd att köpa nytt.

Hela Samba Tourés nya album ”Baarakelaw” – vilket betyder ”arbetarna” på bambara – är en hyllning till den sortens förbisedda slitgöra som präglar vardagen i Malis huvudstad Bamako. Här får de som stryker kläder på gatan med hjälp av koluppvärmt strykjärn sin egen hyllningssång. Liksom de lokala rickshaw-transportörer som kallas ’pousse pousse’. Den coolt tillbakalutade ”Boulanga” tillägnas de kvinnor som producerar sheasmör till kosmetikaindustrin. Här finns även låtar om gatuskräddarna, vattenförsäljarna och hembiträdena. Skivan avslutas med en gripande hyllning till sångarens och gitarristens hustru som dog 2023.

Touré har skapat en sorts modern, västafrikansk arbetarskildring. Översatt till svenska förhållanden skulle den kunnat handla om paketbud, uber-chaufförer och städare. Där de västafrikanska grioterna (eller jalis) ofta hyllar de rika och mäktiga med sina sånger, har alltså Touré helt vänt på perspektivet och ägnar sig åt de åsidosatta.

Samba Touré har på skiva efter skiva långsamt putsat på sitt musikaliska uttryck. Vid en ouppmärksam lyssning kan musiken möjligen låta lite enahanda. Först efterhand hörs nyanserna och skiftningarna. Han påminner om hur vissa författare ständigt återvänder till ett och samma tema. ”Baarakelaw” håller inte rätt igenom samma höga nivå som föregångarna (det förra, 2021 års ”Binga”, räknade jag som det årets bästa). Mest beror det nog på producenten Mark Mulholland och en del onödiga pålägg. Allra bäst är Samba Touré tillsammans med sina lokala medmusiker på bas, calebass och lutan ngoni. Då blir det intim och glödande skymningsblues.

Bästa spår: ”Boulanga”

Fotnot. Samba Touré spelar på Fasching i Stockholm 28/1 och på Medley i Malmö 30/1.

Läs fler skivrecensioner och alla texter om musik

Share.
Exit mobile version