Den tyska fordonstillverkaren Volkswagen, som nyligen vinstvarnade för 2024, nådde enligt tredje kvartalets delårsrapport en rörelsemarginal på 2 procent för årets första nio månader.
Den svaga marginalen är en klar signal om att åtgärder måste vidtas, enligt finanschefen Arno Antlitz, som tidigare i veckan suttit ned med arbetstagarorganisationer och gett besked om att minst tre tyska fabriker ska stängas, att tusentals anställda måste sägas upp och att löner behöver sänkas.
”Detta visar med all önskvärd tydlighet att det är bråttom att nå ansenliga kostnadsminskningar och effektivitetsförbättringar”, säger finanschefen i rapporten.
Bakom försvagningen ligger ökade kostnader för energi, råvaror och personal. Volkswagens fabriker i Tyskland är dubbelt så dyra att driva som konkurrenternas, sade passagerarbilsdivisionens chef Thomas Schäfer tidigare i veckan.
Tredje kvartalets vinst efter skatt sjönk med 64 procent till 1,6 miljarder euro, från 4,4 miljarder euro. Väntat var 3,1 miljarder euro, enligt estimat från S&P Global Market Intelligence.
Omstruktureringskostnader på 2,2 miljarder euro, högre fasta kostnader och utgifter relaterade till nya produkter har alla slagit mot lönsamheten under årets första tre kvartal, påpekar Volkswagen i rapporten.
Omsättningen i tredje kvartalet, på 78,5 miljarder euro, var dock bättre än konsensus på 75,8 miljarder euro.
En avsevärd förbättring i orderingången i Västeuropa under tredje kvartalet ger dock medvind i fjärde kvartalet, skriver den krisande tyska biltillverkaren.
Läs mer: Tyskland bävar inför krisen
Läs mer: Tillväxtmotor har skurit ihop