– Det är en ägarstruktur vi verkligen tror på. Jag tror att ägarna kommer att bli mycket mer fokuserade, säger Anko van der Werff till TT.
– Vi har riskkapital med som ägare och det innebär förstås att vi måste vara affärsmässiga. Vi har Air France-KLM och de kan flygbolag. Så vägen mot en konsolidering för oss – som SAS försökt åstadkomma sedan 1990-talet – ser väldigt bra ut, tillägger han.
Att svenska staten – och Wallenbergsfären – försvunnit ur ägarbilden kommer enligt van der Werff inte gör att Sverige prioriteras bort:
Du kan ta bort Sverige ur SAS, men du kan inte ta bort SAS från Sverige.På styrelse- och ledningsnivå, där vi avgör vilka flygningar vi ska ha och utformar våra bonusprogram, har vi aldrig grubblat över vilka våra ägare är. Det har inte varit en landskamp om vem som äger vad.
Det viktiga är lönsamheten och så länge det går runt ekonomiskt att flyga inom samt ut och in till Sverige kommer SAS att göra det, enligt van der Werff.
Vi kommer inte att lämna Sverige, säger han.
Han flaggar för att det mycket väl kan komma fler långflygningar från Arlanda framöver, när samarbetet med Delta Air Lines och andra utvecklats.
Absolut. Vi har kvar Arlanda-New York och vi kommer att se vilka nya flyglinjer vi kan ha.
Samtidigt passar SAS-chefen på att ge en känga åt svensk flygpolitik. Han är kritisk till flygskatten och har svårt att förstå varför det ska finnas två flygplatser i Stockholmsområdet: Bromma och Arlanda.
Flygskatten har verkligen slagit mot SAS. Jag vill inte hålla något politiskt tal, men Sverige måste som kollektiv tänka på hur vi hanterar flygfrågor. Sverige måste tänka om när det gäller politiken kring flyg.
SAS kommer framöver fortsätta anpassa sig till en flygmarknad i förändring, enligt van der Werff.
Folk jobbar mer digitalt och hemifrån. Men trots det finns det en ökad efterfrågan på flyg. Folk prioriterar resande och flyger mer än förr – fast på ett annat sätt.
Han konstaterar att det är en hård prispress på flygbiljetter.
Men vi ser att allt fler reser med oss. De senaste tolv månaderna har vi haft den högsta kabinfaktorn vi någonsin haft. Vi fyller våra flygplan med passagerare bättre än vad vi gjort någon gång tidigare.