Inga fåglar flyger så långt och så mycket som kycklingar.
Miljoner, ja miljarder kycklingar har under hundra år lyft från världens alla flygplatser och serverats ombord tills de rätt snart stod passagerarna upp i halsen.
Lyss bara Povel Ramels ”Titta jag flyger” från 1951: Kyckling till höger! Kyckling till vänster! Kyckling i örat! Kyckling på golvet! Skynda och leta! Nu ska vi äta!
Kycklingen vill flyga – inte märkvärdigare än ”Fisken vill simma” som man säger för att motivera nubben till sillen.
Kycklingar är fjäderfän som knappt kan lyfta men som ändå lyfter i tusental varje minut. De landar inte heller för egen maskin. Detta ombesörjs av passagerare som under flygfärden förtärt kycklingarna och sedan mätta och belåtna smälter maten när de kliver av.
Ingen fågel flyger snabbare eller längre än kycklingar.
Ingen utveckling går så snabbt som ägget som ruvas och kläcks och blir kyckling som tillreds i tusen sinom tusen former för att plastas in, packas ihop, baxas ombord, serveras och ätas upp på flera tusen meters höjd ovan hönserier och äggfabriker dit upp inga kycklingar kan ta sig för egen hand.
Alltmedan luftrummets alla kabiner kryllar av dem i form av soppa, ragu, sallad, frikassé, gryta, pasta, wok, gratäng, paj, wrap, bowl, sandwich, ben, bröst, burgare, inlagd, syltad, syrad, kokt, stekt, grillad, färserad, frikadeller och korv.
Ingen annan fågel kan bli så många maträtter som en kyckling kan bli uppe i luften.
Nere på jorden är i sin tur broilern Sveriges mest populära fågel, skrev signaturen Red Top när en gång läsarna ombads rösta om saken.
Skillnaden mellan broiler och gödkyckling är ingen alls. Likheten är att båda kan flyga, antingen som flygande Jakob eller annan kabinmat eller i djupfryst form där de fyller hela fraktflygplan från golv till tak och ytterligare göder antagandet att de flyger mer än andra fåglar utan att ens lyfta från tallriken, än mindre flaxa.
Läs fler kåserier av Säverman, till exempel om hur mycket pizza en pizza kan smaka.