”De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel – den uppgörelsen gäller även för nästa budget, det vill säga mandatperioden ut”, skriver partiets pressavdelning till tidningen.

Att sänka reduktionsplikten och på så sätt få ned bränslepriserna var ett av Tidöpartiernas viktigaste löften inför valet 2022 – en höjning skulle alltså innebära en helomvändning.

Reduktionsplikten infördes 2018 och syftar till att minska utsläppen av växthusgaser genom att blanda ut bensin och diesel med biobränsle.

Sedan årsskiftet ligger reduktionsplikten på 6 procent för både bensin och diesel efter att regeringen som lovat sänkt den. Tidigare var reduktionsplikten på diesel 30,5 procent och bensin 7,8 procent.

När sänkningen lades fram möttes förslaget av svidande kritik från olika remissinstanser. Flera pekade bland annat på att regeringens konsekvensanalys av förslaget var bristfällig.

Enligt SVT:s uppgifter har Tidöpartierna nu enats om att höja reduktionsplikten igen, från 6 till 10 procent. Förändringen, som ska införas 1 juli 2025, ska sänka CO2-utsläppen med minst en halv miljon ton per år, skriver SVT.

Enligt Sverigedemokraterna kompenseras alltså höjningen med skattesänkningar på drivmedel för att förändringen inte ska märkas på bränslepriset.

”Detta är mer eller mindre bara en sifferexercis i budgeten”, skriver partiet till Aftonbladet.

DN söker klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) för en kommentar.

Fakta.Reduktionsplikten

● Reduktionsplikten innebär att drivmedelsbolagen åläggs att blanda ut bensin och diesel med biobränsle för att minska klimateffekten.

● M, SD och KD lovade i valrörelsen stora prissänkningar på bensin och diesel. För att åstadkomma det ville man drastiskt sänka reduktionsplikten. Plikten är satt till 6 procent för både bensin och diesel 2024. Under 2023 var den 7,8 procent för bensin och 30,5 för diesel.

● Sänkningen ökar de fossila utsläppen med cirka 4 miljoner ton per år, enligt regeringens beräkningar.

Share.
Exit mobile version