Ner för stentrappan från landshövding Sten Tolgfors residens i Göteborg steg på fredagen järnvägsdramats nyckelfigurer Per Vorberg och Patrik Linde för att möta medias mikrofoner.

Per Vorberg, som leder Moderaterna i lilla Härryda kommun, och Patrik Linde, Socialdemokraternas ledare, visste att överenskommelsen de slutit också innebär början på en ny lång vandring:

Att övertyga en splittrad kommun där många upplevt att de redan 2021 fått besked att politikerna säger nej till det dubbelspår som Trafikverket föreslagit nu, trots allt, kommer att bli bra.

Som DN skrivit i tidigare texter har det bland boende, särskilt i området Skogen i Härrydas huvudort Mölnlycke där en lång bergtunnel är tänkt att dras, riktats kritik och väckts oro.

I den lokala politiken är det Sverigedemokraterna som fångat upp missnöjet men också lagt ett eget förslag om att i stället uppgradera den 130 år gamla Kust till kust-banan och lägga till en anslutning till Landvetter flygplats.

Den lösningen har Trafikverket avfärdat som omöjlig, vilket i sin tur SD avfärdat – men framför allt bygger projektet på att dra ner restiden Göteborg-Borås till 36 minuter för att pendlare ska låta bilen stå.

SD:s Peter Arvidsson hållning är att kommunalråden Vorberg och Linde inte hade mandat att skriva på den överenskommelse som ingicks i fredags.

– Jag är helt chockad, de går emot det mest centrala vallöftet 2022, säger Peter Arvidsson och menar att det som återstår om fullmäktige bekräftar avtalet är att arbeta för en lokal folkomröstning.

Tanken om folkomröstning började under fredagen föras fram av invånare i en sluten grupp i sociala medier.

– Jag tvivlar inte på att vi får ihop de 3 000 underskrifter som krävs, säger Arvidsson.

På fredagen inledde M-ledaren Per Vorberg och S-ledaren Patrik Linde jobbet att förklara varför det, trots allt som varit, blivit en bra deal.

Fakta.Härrydas del i överenskommelsen

Härryda kommun måste enligt den överenskommelse som slöts med övriga parter på fredagen visserligen gå in med upp till 120 miljoner i medfinansiering och acceptera bergtunneln under området Skogen.

Men man utlovas en separat spårdragning in till och ut från den befintliga stationen i Mölnlycke, hela kommunen får billigare resor in till Göteborg och en busscentral byggs vid Landvetter flygplats.

På frågan från DN om han upplever att avtalet är förankrat svarar Per Vorberg:

– Vi hade ett arbete inför principöverenskommelsen i juni om själva lösningen på hur järnvägen ska dras och vad som ska ingå i paketet, den har vi förankrat i våra partier. Där är det tydligt att SD inte vill ha någon utveckling över huvud taget. Där tycker vi olika.

– Det vi gjort nu handlar om finansieringen, och det är klart att vi säger ju inte nej i dag till det som vi redan i juni var överens om, och det har vi förstås också förankrat i våra partigrupper.

S-ledaren i Härryda, Patrik Linde, är själv bosatt i området Skogen i Mölnlycke där protesterna alltså varit som starkast. På frågan om han räknar med att bli bjuden på kaffe av grannarna framöver svarar han:

– Det hoppas jag verkligen. Jag tror att väldigt många, även boende i Skogenområdet, kommer att inse att vi kommer att ha en väldigt stor nytta av järnvägen.

Men kommunledningen i Härryda har varit noga med att kräva stöttning i den dialogen där Länsstyrelsen sagt att de ska ”hålla samman och genomföra informationsmöten”.

– Förändring skapar alltid känslor, så vi är beredda på att vi kommer att behöva de samtalen, naturligtvis, det kommer att behöva jobbas igen ordentligt från politikens sida, säger Patrik Linde.

Ny järnväg mellan Göteborg och Borås

Den nya järnväg mellan Göteborg och Borås via Landvetter flygplats kommer att kosta 57 miljarder kronor.

Fredagens överenskommelse har nu landat på bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlsons (KD) bord.

På DN:s fråga om det nu är klart att järnvägen Göteborg-Borås byggs svarar han:

– Förutsatt att ett medfinansieringsavtal kan tas fram mellan Trafikverket och parterna är det regeringens avsikt att utöka objektet Göteborg-Borås i den befintliga nationella planen med de nya delarna.

Nu läggs väldigt mycket pengar på en drygt sex mil lång järnväg som upphör i Borås. Är du beredd att längre fram ta den vidare mot Jönköping?

– Det finns ingen avsikt nu hos regeringen att utöka objektet som innebär en vidare utbyggnad österut, men inte heller något som på sikt förhindrar en utbyggnad.

Sverigedemokraterna i Härryda talar nu alltså om att försöka stoppa järnvägen genom en lokal folkomröstning.

– Jag har stor respekt för att alla infrastrukturprojekt kan väcka frågor och kan behöva diskuteras och det ingår också nu att Länsstyrelsen ska bidra i arbetet med att informera, svarar Andreas Carlson.

Ministern påpekar att besluten också ska fattas i de olika kommunfullmäktige.

– Jag uppfattar att det finns ett starkt stöd för den inriktning som man nu tagit fram, och jag är mycket glad över det framgångsrika sonderingsuppdrag som landshövding Sten Tolgfors och hans personal hanterat.

Share.
Exit mobile version