Förra sommaren meddelade SJ att bolaget skulle sluta köra nattåg från Göteborg till Umeå och Duved. Anledning var att det inte är lönsamt. Under söndagen rullade det sista av SJ:s nattåg mellan Göteborg och Duved i Jämtland. För de som vill fortsätta resa till och från Jämtland från Göteborg, minskar nu antalet avgångar kraftigt.

– Det är ett nederlag för oss som bor här, men också för dem som vill komma hit och besöka Jämtland, säger Linnea Granqvist.

Hon startade förra året en namninsamling föra att stoppa nedläggningen. Över 76 000 skrev under upproret som även lämnades över till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i höstas.

Kort efter SJ:s besked meddelade två bolag, Snälltåget och finska VR att man eventuellt var intresserade av att ta över nattågstrafiken på sträckan. I dagsläget är dock intresset för att köra nattåg varje kväll svalt.

”Nattågstrafiken till Jämtland är väldigt säsongsbetonad och den trafik vi bedriver kör vi endast på basis av biljettintäkter och utan bidrag eller uppdrag från staten”, skriver Snälltågets pressansvarige Marco Andersson i ett mejl till DN.

Han säger även att ”det kan finnas ett resandeunderlag att köra några avgångar även utanför turistsäsongerna”. Men då handlar det inte om varje kväll utan om maj månad och halva juni samt oktober, november.

”Men vi vet att denna period kommer att vara svår och vi har föreslagit politikerna att ett sätt att underlätta den trafiken är att reducera avgifterna att köra nattågstrafik till och från Jämtland oavsett vem som kör den. Vi kommer att fortsätta den diskussionen”.

Finska VR ger ett kort svar på frågan om de vill köra nattåg mellan Göteborg och Jämtland:

”VR söker fortfarande lönsam tillväxt på den svenska marknaden och vi kartlägger tillväxtmöjligheter i Sverige”.

Det är Trafikverket som har ansvaret för att upphandla tågtrafik på sträckor med låg tillgänglighet. Trafikverket anser dock att sträckan mellan Göteborg och Jämtland inte är en av dem. Detta eftersom det går att åka nattåg genom att först ta dagtåget till Stockholm.

”Vår budget för upphandlad trafik är mycket ansträngd och om inte anslaget förstärks för kommande år kommer vi inte ens att ha pengar till de befintliga åtaganden vi har i dag. Vi måste därför prioritera våra insatser dit de gör mest nytta”, skriver Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket i ett mejl till DN.

DN har även varit i kontakt med infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). Han skriver i en kommentar att ”svensk järnvägstrafik ska drivas på kommersiell grund. Om trafiken inte kan drivas på kommersiell grund och behöver upphandlas behöver sträckan vara transportpolitiskt motiverad”. Ministern hänvisar vidare till Trafikverkets bedömning om att det finns andra sträckor som bör prioriteras i stället.

Linnea Grankvist i Östersund tycker att det är dags för regeringen att agera i frågan.

– Ministern vill att det ska lösas kommersiellt, men det har ju inte gjort det. I nuläget har 80 000 skrivit under namninsamlingen men trots det verkar frågan inte vara viktig nog för regeringen, säger Linnea Granqvist.

Efter hennes möte med infrastrukturminister Andreas Carlsson har hon inte hört något. Nu planerar hon att höra av sig till ministern på nytt.

– Han tackar ofta för engagemanget, men nu är det dags för honom och regeringen att visa deras engagemang. Jag kommer att skriva till honom för att fråga vad deras plan är, säger hon.

Läs mer:

Finska tågjätten öppnar för att rädda nattågen norrut

Linnea kämpar för nattågen: ”Inga tydliga svar” från ministern

Över 60 000 rasar mot nedlagda nattåg – kräver svar från minister

Så kan du i dag åka nattåg till Jämtland från Göteborg

Det går redan i dag att fortsatt åka nattåg till Jämtland med SJ. Då behöver man börja med att ta dagtåget från Göteborg till Stockholm och sedan byta där till SJ:s nattåg mot Duved.

Under sommaren kommer Snälltåget att köra två avgångar i veckan med nattåg från Malmö, via Göteborg till Storlien. Det gäller under perioden 16 juli till 17 augusti. För kommande vinter går det att boka nattåg med Snälltåget från Göteborg till Jämtland. Då körs tågen i anslutning till bytesdagarna för boendet i Jämtlandsfjällen, mer frekvent än så kan inte Snälltåget köra eftersom det saknas vagnar och lok.

Share.
Exit mobile version