På fredagsmorgonen informerade SJ sin personal om att nattåget Stockholm-Hamburg/Berlin, det som marknadsförs som SJ EuroNight, kommer att upphöra från 1 september nästa år.

SJ hänvisar till att Trafikverket, alltså staten, inte förlängt avtalet.

– Det är väldigt utmanande att nå positivt resultat utan den här ersättningen från Trafikverket, och eftersom avtalet om den här linjen tar slut har vi bestämt att vi avslutar, säger Christer Lizell, affärschef för SJ EuroNight.

Staten via Trafikverket upphandlar varje år kollektivtrafik av olika slag som inte bär sig själv. I regeringens budgetförslag för nästa år avsätts 1,055 miljarder. Det är 37 miljoner mindre än vad som beräknas göras av med under innevarande år men 96 miljoner över förra årets utfall.

I budgeten förklarar regeringen sänkningen med att ”de utestående ekonomiska åtagandena beräknas bli lägre.”

Som DN skrev på torsdagen har regeringen nu också gett Trafikverket i uppdrag att utreda nattågstrafiken rent allmänt, behov och finansiering. Där hänvisas bland annat till att kostnaderna beräknas ”öka väsentligt” kopplat till den upphandling av nya lok och sovvagnar för 5,5 miljarder som Trafikverket arbetar med.

– Inte minst av beredskapsskäl ska man inte underskatta nattågens betydelse. Men mot bakgrund av stora kostnader är det rimligt att se över helheten, sa ansvarige ministern Andreas Carlson (KD) om utredningsuppdraget.

Nattåget från Stockholm till kontinenten byggt på statligt stöd beslutades av den förra regeringen sommaren 2020 och första tåget lämnade Stockholms central klockan 17.34 den 1 september 2022.

Det befintliga avtalet med Trafikverket går ut 31 juli nästa år, men SJ har meddelat att de kör vidare augusti ut. Sedan är det alltså slut.

– Intresset att resa är stort kring jul, sportlovet, påsken och förstås under sommaren. Men kapaciteten i en sovvagn är ju jämförelsevis liten och linjen är dyrare att producera. Därför kan vi inte motivera att köra vidare utan avtalet med Trafikverket, säger SJ:s Christer Lizell.

Han säger att beslutet att lägga ner linjen inte leder till några permitteringar av personal.

Inledningsvis kördes linjen 244 dagar om året, nu är man nere på 190, beroende på att konkurrenten på linjen Snälltåget kör resterande dagar, och då uppbär inte SJ något stöd.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson säger till DN att han informerats om SJ:s beslut, men också om att SJ investerar i nya snabbtåg för dagtrafik i Skandinavien.

– Att SJ avslutar nattågstrafiken är deras eget beslut. Regeringen har fullföljt den tidsatta planen som beslutades av förra regeringen.

Carlson menar att fler avgångar med snabbtåg dagtid ”är ett mer flexibelt trafikupplägg med fler resmöjligheter än ett nattåg per dygn”.

– Det är naturligtvis viktigt med goda förbindelser till våra grannländer. Samtidigt bör inte den upphandlade trafiken tränga ut marknaden. Jag noterar att Snälltåget nu öppnar för mer nattågstrafik till Tyskland, säger ministern.

Företrädare för Miljöpartiet, som ofta kritiserar regeringens järnvägspolitik, talar i stället om ”ren skam” och att ”vi behöver säkra nattåg i hela landet och till kontinenten”.

– Samtidigt som regeringen gödslar pengar över flyget har man stoppat nattåg mellan Göteborg och Umeå, nya stambanor och andra viktiga sträckor, säger MP:s riksdagsledamot Linus Lakso.

SJ:s beslut att lägga ner innebär att just Snälltåget kommer att öka sin trafik Stockholm-Hamburg. Det säger kommersielle chefen Marco Andersson till DN.

– Vi kör i dag kring 220 dagar om året, ungefär från påsk till höstlovet. Vi var tvungna att minska vårt utbud när SJ började med EuroNight, det är egentligen bara under högsommaren som det finns marknad för två operatörer, säger Marco Andersson.

– Men om SJ inte kör kommer vi att köra mer, vi har redan ansökan inne om att trafikera även november-december nästa år.

Share.
Exit mobile version