I helgen gick den spanska skådespelaren och dramatikern Angélica Liddel till hårt angrepp mot i princip alla franska teaterkritiker som någonsin har gett henne en dålig recension.

Det var under urpremiären av hennes verk ”Dämon: El funeral de Bergman”, som i lördags invigde teaterfestivalen i franska Avignon, som hon läste upp recensioner hon fått av franska kritiker, lät dem veta att hon hatar och avskyr dem – och slutligen visade rumpan.

Verket kallas förvisso nyskapande, men enligt en talesperson för festivalen hade just denna scen inte funnits med under repetitionerna. Kort sagt rörde det sig om en kupp.

Särskilt mycket spott och spe fick radions kritiker Stéphane Capron utstå. Enligt franska medier har Capron nu stämt Liddel för ärekränkning. Capron stöttas av Syndicat de la critique, ett franskt fackförbund för teater-, musik- och danskritiker, som menar att Liddel med sitt tilltag har ”underminerat deras kollegas moraliska integritet”.

Händelsen påminner om den från i fjol, då Marco Goecke, balettchef vid statsoperan i Hannover, stängdes av från sin tjänst efter att han smetat hundbajs i en kritikers ansikte.  Goecke försvarade attacken med att han fått utstå år av smutskastning från kritikern i fråga.

”Dämon – El funeral de Bergman”, som är ett samarbete med bland annat Dramaten, och från vars fasta ensemble skådespelarna Elin Klinga, Joel Valois och Electra Hallman medverkar, består till stora delar av en påhittad dialog mellan Liddel och hennes stora idol – den svenske regissören och filmskaparen Ingmar Bergman.

Liddel hävdar att angreppet först och främst var en referens till Bergmans stridiga förhållande till sin tids kritiker. Inte minst till Dagens Nyheters teaterkritiker Bengt Jahnsson, som Bergman länge hade känt sig angripen av. Under en öppen repetition på Dramatens stora scen 1969 for han ut mot Jahnsson så att denne hamnade på marken, inte på rygg, utan på rumpan. I en efterföljande rättsprocess dömdes Bergman till 5 000 kronor i böter.

Läs mer: Pjäs om Bergmans demoner inleder teaterfestivalen i Avignon

Share.
Exit mobile version