Konsekvenserna av översvämningarna i Västernorrland i september var katastrofala. Över 40 vägar förstördes. Ett tåg med farlig last spårade ur. En person dog när han körde på en väg som kollapsat av de framforsande vattenmassorna.

Strax efter katastrofen kunde DN visa att intensivt skogsbruk hade bedrivits invid flera av de värsta skadorna, något som bland andra Skogsstyrelsen länge varnat för som en riskfaktor. Nu har myndigheten genomfört en djupare analys av flera av olycksplatserna – och slutsatsen är tydlig. Skogsbruket har förvärrat riskerna vid flertalet av skadorna på både vägar och järnväg.

”Flertalet skador på Trafikverkets vägar har skett där en skogsbilväg ansluter till Trafikverkets väg eller leder vatten mot Trafikverkets vägdike”, skriver myndigheten i ett PM som publicerades på fredagen.

Enligt Anja Lomander, markspecialist på Skogsstyrelsen, är det tydligt att skogsbruket har begått misstag som förvärrade effekterna av skyfallen.

– Det finns flera direkta felaktigheter som har begåtts här, bland annat hur man anlägger skogsvägar och också hur de har återställts nu efteråt, säger hon.

Myndigheten pekar på att det är välbelagt i forskningen att avverkning, körskador och skogsvägar ökar risken för erosion, ras och slamströmmar. I analysen konstateras att just det tycks ha skett i Västernorrland – flera skogsbilvägar anlagda av skogsbruket har omvandlats till vattendrag som har lett vatten och bråte ner mot flera skadepunkter på Trafikverkets vägar. Tidigare har även en analys av Sweco, beställd av Skogsindustrierna, konstaterat att skogsbilvägar har lett vattnet ner mot skadepunkterna på bilvägar.

Skogsstyrelsen konstaterar också att det på flera håll har skett föryngringsavverkning i avrinningsområden ner mot infrastrukturen.

– Vi kan konstatera att det på flertalet skadepunkter har skett stora avverkningar, samt att det finns mycket ungskog i avrinningsområdena. Och vi vet att skog har en väldigt avgörande funktion för att skydda från effekterna vid skyfall, säger Anja Lomander.

Den totala omfattningen av skadorna som skogsbruket orsakat på enskilda skadepunkter är enligt myndigheten svårbedömd och behöver analyseras ytterligare, men på det stora hela stämmer slutsatserna väl överens med de första uttalanden som myndigheten gjorde i samband med skyfallen.

Nu varnar Skogsstyrelsen också för att de misstag som begicks i skogsbruket och som förvärrade olyckorna upprepas – och i vissa fall gör situationen än mer riskabel. Myndigheten skriver att det tyvärr finns ”många exempel på att återställande skett utan att anpassa för framtida höga flöden”. I stället tycks skogsbilvägarna ha lappats och lagats på otillräckligt sätt, ibland med sand från området intill vägen och utan några nya vägtrummor. Myndigheten skriver att ”problematiken och framtida risker kvarstår eller kan således ha förvärrats”.

– Man bygger in exakt samma risker igen och har i vissa fall förvärrat dem. Det är väldigt kortsiktigt och ärligt talat farligt, säger Anja Lomander.

Vad beror det på att de här misstagen begås, tror du?

– Jag tror mycket är okunskap. Det saknas förståelse för vilka krafter som finns i vatten och vad klimatförändringen medför. Man jobbar efter gammal tradition och dessutom har det skett en utarmning av kompetens inom väganläggning inom skogsbruket.

Vad krävs framåt?

– Skogsbruket måste börja ta sitt ansvar i de här frågorna, det måste klimatanpassas. Det sker i andra länder men det saknas förståelse för de här frågorna i Sverige. Den utveckling vi ser nu är mycket riskabel.

Skogsstyrelsens PM är ett underlag till Haverikommissionens utredning av händelserna i Västernorrland samt av Länsstyrelsen i Västernorrlands utvärdering som genomförs på uppdrag av MSB.

Skogsstyrelsens uppmaningar till skogsbruket

I sitt PM skriver Skogsstyrelsen en rad uppmaningar till skogsbruket, för att minska risken för liknande händelser framåt. Här är några av rekommendationerna:

● Anpassa skogsbruket efter de förutsättningar och behov som finns i landskapet och samhället.

● Använd vägtrummor av tillräckligt antal och storlek vid byggande av skogsbilvägar.

● Se över hur skogsbilvägar påverkar vattenflödet i landskapet.

● Förhindra körskador och skapande av markberedningsfåror i slänter eftersom dessa lätt leder om vatten.

● Använd hyggesfria metoder där det är relevant och fungerar och behåll vegetation så långt det möjligt eftersom den suger upp vatten och binder jorden.

Läs mer:

Intensivt skogsbruk kan ha förvärrat översvämningsskadorna

Kartläggning av klimatrisker skrotades – sedan kom skyfallet

Share.
Exit mobile version