Det är lunchtid på Falkbergsskolan i Tullinge utanför Stockholm. Currykyckling med pasta står på menyn den här fredagen. Precis utanför matsalen sitter en liten lins bakom en svart glaskupa. Den är knappt märkbar, men den ser alla som går in och ut ur lokalen.
Utanför matsalen sitter fjortonåriga Mira Andersson, Agnes Stridsberg och Thea Åberg. Ovanför dem spanar ytterligare en lins på dem.
– Numera tänker jag knappt på det. De är ju där av en bra anledning, säger Thea Åberg
– Precis, kamerorna används ju bara om nånting händer. Och det är ju bra för då har man bevis, säger Mira Andersson.
I korridoren utanför filmas eleverna som spelar fuseball, och de som är på väg mellan lektioner på övre plan. Även utanför spelar skolkamerorna in alla som kommer in och ut från skolan.
Inspelningen skickas automatiskt till kommunens säkerhetsavdelning och sparas i 120 timmar. Enligt skolans tillförordnade rektor Lena Berg, verkar de förebyggande:
– Det har blivit mycket mindre problem med skadegörelse och brott sedan vi installerade kamerorna. Eleverna var lite oroliga i början, men nu tror jag knappt att de tänker på att de är där.
Eleverna Thea Åberg och Agnes Stridsberg instämmer:
– Ibland händer det grejer, det kan uppstå slagsmål men det hinner aldrig gå så långt. Jag tror inte att man vågar dra i brandlarmet eller nåt sånt längre. Eftersom man vet att man kan bli catch:ad på film, säger 14-åriga Thea Åberg.
– I så fall händer det vid toaletterna eller där man inte får filma. Men det mesta händer utanför skolan, säger Agnes Stridsberg.
För cirka tre år sedan kom några ”grabbar” och installerade kamerorna i bland annat matsalen, korridorer och uppehållsrum.
– Inte i klassrummen för där är ju lärarna hela tiden, och de får inte sitta mot elevhälsan eller toaletterna. Vi utgick ifrån platser där det tenderar att hända grejer.
Skälet var att kommunen hade haft en del trygghetsproblem i området. I dag har de satt upp likadana kameror på 37 av kommunens 64 skolor. Dessutom är alla skolor låsta under skoltid.
– Det finns ju en upplevd otrygghet hos många Botkyrkabor och då är de här trygghetskamerorna i skolmiljön och runtom en del i det hela, säger Lennart Agén, presschef i Botkyrka kommun.
DN:s enkät visar att omkring 40 procent av alla kommunala skolor i Stockholmsområdet har övervakningskameror i skolornas lokaler. Men det finns samtidigt stora skillnader mellan kommunerna.
I Tyresö och Haninge har alla skolor trygghetskameror, medan Lidingö och Vaxholm inte har en enda.
Det är en inte alltid helt enkel balansgång mellan elevernas integritet och säkerhet, enligt Botkyrka kommuns presschef Lennart Agén. Han betonar att kamerorna bara är en liten del av skolans trygghetsarbete.
– Det är inte som om Lena och hennes kollegor har en monitor på rektorsexpeditionen där någon sitter och övervakar allt som sker.
– Om det sitter en kamera på en plats där det aldrig någonsin sker något så måste vi överväga att ta bort den, tillägger skolans tillförordnade rektor Lena Berg.
Det står dock klart att allt fler kommuner i Stockholmsområdet planerar att stärka kameraövervakningen i fler skolor den närmaste tiden. I tio kommuner pågår just nu en sådan process, bland annat i Lidingö som i dag helt saknar skolkameror.
Trots att eleverna tycker att fördelarna med övervakningskamerorna i skolan överväger nackdelarna, skapar det ändå en viss oro. De har precis genom sociala medier nåtts av nyheten att politikerna i Klippans kommun i Skåne, vill sätta kroppskameror på lärare.
– Då tycker jag att det går för långt. Det känns lite obehagligt. Det är liksom skillnad på om det är en kamera där uppe i taket som man kan gå iväg från men om lärarna går runt och filmar en så skulle det bara skapa stress, säger Thea Åberg och får medhåll av de andra.
– Jag kan ju fatta att det ska skapa trygghet för lärare på skolor med aggressiva och hotfulla elever som slåss. Men jag tror inte att det kommer bli tryggare i skolan, snarare bara mer stress, säger Agnes Stridsberg.
Hon menar att det skulle leda till att hon inte längre vågar anförtro sig till lärarna om något händer i skolan.
– Då är man ju hela tiden medveten om att man blir filmad. Alltså det känns som att då får man också en stress att man blir lite paranoid och då börjar jag tänka sig för.
– Ja. Alltså lärarna ska ju vara en trygg plats så tänk om man till exempel skulle bli slagen hemma eller någonting sånt och man vill berätta för en lärare. Då kanske den här personen hittar det här videobeviset och ser att jag har berättat, säger Thea Åberg.
Svenskaläraren Maria Claesson instämmer.
– De är så kloka!
Du skulle inte heller vilja ha kroppskamera?
– Nej jag tycker det är ett jättedumt förslag Jag skulle känna mig väldigt obekväm om eleverna vet att jag spelar in dem. Det skulle skada det relationsbygge vi hela tiden jobbar med i skolan.
Menar du att det blir en mer dold övervakning med takkamerorna?
– Ja, det blir det. Det är sant.
Enligt kommunen finns inga planer på att införa kroppskameror i Botkyrka. Men Maria Claesson är ändå tveksam till hur stor skillnad kamerorna faktiskt gör. Hon är orolig att all teknisk säkerhetsutrustning riskerar att vagga in elever och personal i en falsk trygghet:
– Det kan vara en lösning om det har hänt något riktigt dåligt. Övervakning kan inte bli vårt främsta redskap för att stävja farliga situationer.





