Han jagade mobiltelefoner i korridorerna och fick lägga mycket tid på att prata med elever som inte förstod vitsen.

När Trelleborgs kommun i augusti 2019 införde ”mobilfri skola” blev det en stor apparat för rektorn Magnus Wikström och hans kollegor.

– Problemet var att en del elever trixade runt – lämnade in en gammal mobil och behöll en annan, säger han.

De senaste veckorna har det rapporterats flitigt om att regeringen vill skärpa skollagen och införa ett totalförbud mot mobiltelefoner i skolan – även under rasterna.

– Det är mycket lättare att få respekt för reglerna om de är gemensamma. Det är inga konstigheter. Lämna in telefonen på morgonen och du får tillbaka den när du går hem, sa statsminister Ulf Kristersson (M) till TT när han nyligen besökte Söraskolan i Åkersberga.

2022 blev det förbjudet att använda mobiltelefoner annat än för skolarbete i klassrummet.

Förslaget om ett totalförbud under hela skoldagen är en överenskommelse mellan Tidöpartierna och inom kort ska en utredning tillsättas.

Men redan nu inför många skolor liknande förbud, frivilligt. Någon heltäckande statistik över hur vanligt det är finns inte, men förra hösten publicerade Skolverket en rapport där de ställt frågan om mobilförbud i en enkät till 600 grundskolerektorer.

Svarsfrekvensen var bara 38 procent, men av de som svarade framgick att 8 av 10 samlade in elevernas mobiltelefoner varje dag.

Men erfarenheterna av ett mobilförbud i skolan är inte bara positiva.

I Trelleborgs kommun infördes ”mobilfri skoltid” i grundskolan redan för fem år sedan, efter ett beslut i den lokala bildningsnämnden.

Sedan tidigare var mobiler i klassrummen förbjudna. Det hade fungerat framgångsrikt – elevernas telefoner samlades in i en låda och kvitterades ut efter lektionens slut.

Nu skulle förbudet gälla överallt, även utanför lektionstid. Syfte: ökad trygghet och studiero.

Bland rektorer och lärare blev det ett tidskrävande arbete.

Dokumentationsbördan ökade, det krävdes mer kontakt med vårdnadshavare och från eleverna kom det motstånd, enligt Magnus Wikström.

– Eleverna hade inte varit delaktiga i beslutet och hade svårt att se hur ett mobilförbud skulle leda till att de lyckades bättre i skolan, säger han.

Magnus Wikström arbetade på en annan skola i kommunen när förbudet började gälla. Han berättar om tjat, frustration och tillsägelser som utvecklades till konflikter. I de lägre årskurserna F-6 var det inga problem, menar han – där finns mobilförbudet kvar än i dag. Men på kommunens högstadieskolor blev relationen mellan elever och lärare ansträngd.

– En del lärares möjligheter att genomföra sin undervisning försämrades därför att de fick gå in i konflikter ute i korridorerna om mobilerna.

Efter drygt ett och ett halvt år skulle förbudet utvärderas. En konsult intervjuade skolpersonal och högstadieelever. Svaret blev enhälligt: riv upp beslutet.

I utredningen, som DN har tagit del av, framgår att det hade behövts mer skolpersonal för att förbudet skulle kunna efterlevas, att det var tidskrävande och att de förväntade effekterna uteblev.

– Varken lärare eller elever upplevde någon förändring, vare sig när det gäller trygghet eller ökad studiero. Snarare tvärtom. Vinsterna uteblev, säger Magnus Wikström.

Inför höstterminen 2022 slopades förbudet – i dag råder endast mobilförbud under lektionstid. Det tycker Josef Adiguzel, niondeklassare på Liljeskolan, är bra.

– Jag har allt i telefonen. Schema, anteckningar inför prov, påminnelser om läxor.

Kompisen Adeon Zhigolli instämmer.

– Jag använder den när jag tränar på prov. När tiden går långsamt på rasterna eller när jag glömt anteckningarna hemma. Då är det bra att ha dem i mobilen, säger han.

Elevers användning av mobiltelefoner i skolan har diskuterats länge och många har argumenterat för ett förbud. Ett av argumenten är de dåliga svenska resultaten i den internationella kunskapsmätningen PISA.

Dock finns det ingen entydig forskning som visar att mobiler i skolan gör att elever lär sig mindre.

Pär Nyström, docent i psykologi med fokus på utvecklingsprocesser hos yngre barn vid Uppsala universitet, påpekar att skolresultatet påverkas av många olika faktorer och tycker att diskussionen om ett mobilförbud i skolan bör sättas i ett större perspektiv.

– Folkhälsomyndigheten kom nyligen med rekommendationer om skärmtid vid olika åldrar. Jag tänker att de här två går hand i hand, mobilförbudet och rekommendationerna. Det handlar om en större livsstilsförändring som man vill åt, säger Pär Nyström.

Han menar att mobiltelefoner i skolan kan föra med sig en rad problem som påverkar barns psykiska hälsa – men att det inte gäller alla.

– Mobilförbud är ett beslut som tas på gruppnivå, men än så länge kan vi inte identifiera vilka personer som far illa av mobiler i skolan. En del kan säkert ha stor nytta av den, medan andra är mer sårbara.

Själv har Pär Nyström forskat på personer med olika typer av funktionsnedsättningar och tidiga tecken på autism och ADHD – personer som han menar kan må bra av ett mobilförbud.

– Man blir lättare distraherad. Och när mobilen följer med i skolan och man har svårt att styra sitt fokus, då är det ofta till telefonen som uppmärksamheten går.

– Sedan finns det positiva aspekter också, till exempel trygghetsaspekten.

En studie från Göteborgs universitet visar att även om det råder mobilförbud så hittar eleverna strategier för att använda dem ändå.

Pär Nyström menar att ett mobilförbud i skolan framför allt har ett starkt signalvärde till föräldrarna.

– Jag tror att många kan vara hjälpta av att det blir ett förbud. Det blir så tydligt. Det är en ganska enkel kommunikation som kan göra att konflikterna blir färre och enklare.

På Liljeskolan i Trelleborg tycker rektor Magnus Wikström inte att mobilanvändning är ett stort problem.

– Visst ser man att elever som kommer tidigt sitter med dem på morgonen. Och för vissa är det en trygghet. Men jag upplever inte jättemycket mobilanvändande under skoldagen.

Något nationellt förbud vill Magnus Wikström inte se. Om han själv fick bestämma skulle han hellre lägga resurser på att skapa andra möjligheter för eleverna att sysselsätta sig på rasterna än att införa ett mobilförbud.

– Jag ser hellre att man spelar schack, kort, pratar eller umgås på rasterna än att man håller på med mobilerna. Jag anser också att det är skolans uppgift att skapa förutsättningar till det.

Fakta.Mobilförbud – så fungerar lagen i dag

Sedan 2020 har skolpersonal rätt att samla in elevernas mobiltelefoner under lektionstid eller i särskilt utsatta situationer – som i omklädningsrummen under idrottslektioner.

Sedan första augusti 2022 är det förbjudet att använda mobiler för annat än skolarbete i klassrummet. Rektorer kan även utlysa totalt mobilförbud för alla elever på skolan, både under lektioner och på raster. De förbuden gäller ett år i taget.

När Tidöavtalet uppdaterades i december 2023 skrev regeringen och Sverigedemokraterna in att skollagen ska skärpas så att grundskolan blir helt mobilfri – även på rasterna.

Rektorer ska vid särskilda skäl kunna godkänna att en elev har sin telefon under skoldagen.

Det var möjligt för skolor att införa mobilförbud även innan lagstiftningen ändrades. Det gjordes då i form av ordningsregler på skolan.

Share.
Exit mobile version