Egypten 2022. FN:s generaldirektör tar plats vid podiet och tittar ut över det enorma konferensrummet. Sorlet tystnar.

Det är klimatmötet COP27. Världens länder har samlats för att än en gång diskutera en av mänsklighetens största utmaningar.

Med självsäker stämma välkomnar António Guterres världens makthavare med ett dystert budskap.

– Vi är på en motorväg till klimathelvetet, med foten på gaspedalen.

Den retorik som har blivit Guterres kännetecken har kallats för alarmistisk. Kritik har väckts av debattörer att målande ord om en katastrofal framtid kan få motsatt effekt. Att budskap om brådska och allvar får människor att sticka huvudet i sanden i stället för att agera. Att man bör lyfta framsteg och hopp i stället.

Men en ny studie, som publiceras i tidskriften Global Environmental Change marsnummer, ifrågasätter påståendet att budskap som väcker rädsla gör att vi inte lyssnar.

Yales program för klimatkommunikation har med hjälp av klimatorganisationen Potential Energy Coalition tittat på hur olika budskap påverkar stödet för klimatåtgärder. Över 50 000 personer från 23 olika länder deltog i studien, och deras inställningar mättes efter de tagit del av ett av tre budskap:

1. Klimatförändringen är akut. Extremväder blir allt vanligare och allvarligare och vi riskerar våra barns framtid.

2. Den elit och de fåtal företag som orsakat majoriteten av utsläppen måste avkrävas ansvar. Förorenarna måste betala.

3. Vi gör framsteg och agerar för klimatet, men måste öka tempot. På vägen skapas nya jobb, nya företag och mer innovation.

Samtliga meddelanden avslutades med en uppmaning om att vi måste agera omedelbart.

– Forskning har pekat på att det skulle finnas negativa konsekvenser när man pratar om klimatförändringarna som ett hot, att den typen av budskap skulle röra människor åt det motsatta hållet. Men vi hittade inga bevis för det, säger Matthew Ballew, psykolog och medförfattare till studien.

– Vi kunde också se att det inte var effektivt alls att endast framhäva framsteg, klimatlösningar och det mer optimistiska perspektivet, fortsätter han.

Det ska påpekas att samtliga budskap i studien hade relativt små effekter på deltagarnas attityder till klimatåtgärder – men det budskap som hade klart störst effekt var det som forskarna kallar brådska och fara för framtida generationer.

Det syntes också tydliga skillnader i hur man reagerade på budskap beroende på bland annat politisk hemvist, ålder och kön. Ett fynd var särskilt uppseendeväckande.

Män med en högerpolitisk övertygelse var de vars inställningar till klimatåtgärder påverkades mest, jämfört med kontrollgruppen. Mest effektivt var även här det brådskande budskapet.

Någon som inte förvånas av resultatet är Per Espen Stoknes, psykolog och chef på Centrum för Hållbarhet och Energi på Handelshögskolan i Oslo.

– Att värna dina barn och framtida generationer är en väldigt central del av en konservativ ideologi, så jag blev inte överraskad, säger han.

Per Espen Stoknes lyfts ofta fram som en forskare som vänder sig emot skrämmande budskap i klimatfrågan – men det är en bild som han själv menar är felaktig.

– Jag blir ofta anklagad för att påstå att man alltid ska tänka positivt, försköna budskap och aldrig säga något negativt. Jag har aldrig sagt det. Jag rekommenderar att folk ska omfamna sin depression, sin ångest, sitt raseri. Sedan kan man smälta det och hitta inre kraft för att göra någonting åt problemet, säger han.

Han menar i stället att man måste balansera negativa budskap med positiva, för att kunna ta till sig informationen. Att måla upp rädsla och hopp som motpoler är alltså felaktigt, menar han.

Även Maria Wolrath Söderberg, docent i retorik vid Södertörns högskola, ifrågasätter varför hopp och rädsla beskrivs som motsatser inom just klimatkommunikation.

– Det är ju heltokigt, för det gör vi inte i andra sammanhang. Hoppet behövs när vi är rädda, annars är det helt irrelevant. Vi går inte runt och hoppas om allt är bra – vi hoppas när det vi värderar är hotat, säger hon.

Hon ser en stor skillnad på hur man kommunicerar om klimatet jämfört med andra kriser – och menar att allvaret i frågan tvärtom har en tendens att tonas ned.

– Jag tror att många är mer rädda för att verka alarmistiska än vad de är för klimatförändringarna. Klimatbevakningen är inte alarmistisk. Man ska vara saklig, men om vi har en mycket allvarlig kris då är det sakligt att berätta om det.

Men även om vi förstår stundens allvar – ändrar vi oss då? Inte nödvändigtvis.

Per Espen Stoknes påpekar att en svaghet i studien är att den inte undersöker hur klimatfrågan står sig gentemot andra frågor i samhällsdebatten.

– Är det pandemi, krig i Ukraina eller inflation så sjunker klimatet ned på priolistan. Man kan vara överens om att det är viktigt att tänka på framtida generationer och rättvisa, men det som betyder någonting är det som känns här och nu. Det påverkar hur man röstar i ett val.

Det är också betydligt svårare att leva som man lär, säger Maria Wolrath Söderberg.

– Det är någonting helt annat att få människor att ändra beteende än att få dem att ändra attityd.

Att tillsammans agera för klimatet är i stället en viktig faktor för att ändra beteende, enligt Maria Wolrath Söderberg. Forskaren Matthew Ballew är av samma uppfattning, och talar om andra saker som kan underlätta processen.

– Det är här som det politiska styret kommer in i bilden. De har makten att påverka så att det lönar sig att ändra beteende, och genom det kan man få folk att gå i rätt riktning.

Enkät: Så tycker stockholmare om klimatdebatten

Fakta.Så genomfördes studien

Via enkättjänsten Dynata slumpades 57 968 personer från totalt 23 olika länder fram som deltagare.

Först angav deltagarna information som kön, ålder och politisk hemvist. De fick även ranka 15 olika frågor, inklusive klimatet, i en prioriteringslista och ange vilken fråga som man anser är viktigast när man röstar.

Sedan delades deltagarna slumpmässigt upp i fyra grupper:

En grupp fick läsa ett budskap om att klimatkrisen är akut och ett hot mot framtida generationer.

En grupp fick läsa ett budskap om att de som orsakat klimatkrisen via utsläpp måste ta ansvar.

En grupp fick läsa ett budskap om att vi gör framsteg och agerar för klimatet.

En grupp genomförde enkäten utan att ta del av ett budskap.

Efteråt fick de svara på tre frågor som mätte stöd för klimatåtgärder genom markera sin åsikt på en skala från 1 (håller inte alls med) till 5 (håller helt med). Detta jämfördes sedan med gruppen som inte tagit del av något budskap. Utifrån detta kan man beräkna ett värde på hur stor effekt respektive budskap hade.

Budskap 1: Brådska och framtida generationer

Man behöver inte vara forskare för att se hur vårt klimat har förändrats.

Extrema väderhändelser, som värmeböljor, torka, orkaner, skogsbränder och översvämningar, blir allt vanligare och allvarligare. De senaste åtta åren har varit de varmaste som någonsin uppmätts i mänsklighetens historia.

Vår överhettade planet riskerar redan liv och försörjning. Det skadar vårt jordbruk och förorenar våra städer, minskar vår tillgång till energi och rent vatten och kostar oss miljarder i skador orsakade av extremväder.

Framförallt riskerar det våra barns framtid. Det är vårt ansvar att agera, att lämna efter oss en säker och beboelig värld för framtida generationer.

Om vi fortsätter med utsläppen kommer det bara att bli värre. Koldioxidsutsläpp stannar kvar i atmosfären i hundratals år, så effekterna kan inte minskas. Ändå fortsätter världen i dag att släppa ut mer växthusgaser än någonsin.

Det är inte för sent, men vi behöver omedelbara åtgärder mot klimatförändringarna, för senare är för sent.

Budskap 2: Utsläppsansvar

Klimatförändringen har redan en förödande inverkan på människor och samhällen över hela världen, inklusive oss själva. Vi har släppt ut koldioxid som håller kvar värme i årtionden, men vi är inte alla lika skyldiga. Några få stora förorenare är ansvariga för 90% av de utsläpp som skadar oss.

Dessa stora, inflytelserika företag använder sina pengar och sin makt för att hålla tillbaka utvecklingen för egen vinning och hindrar oss från att få bättre, billigare och hälsosammare produkter. Och de låter oss andra betala notan för de enorma kostnaderna för katastrofer som orsakats av en överhettad planet.

Logiken är enkel. Vi borde inte låta miljardföretag och verklighetsfrånvända eliter tjäna på att förorena våra samhällen och äventyra vår framtid. Det är bara rätt att de ställs till svars.

Vi behöver omedelbara åtgärder mot klimatförändringarna, för det är bara rättvist att förorenarna betalar.

Budskap 3: Framsteg och lösningar

Vi hör ständigt dystra domedagsvarningar om klimatförändringen. Men sanningen är att vi gör extraordinära framsteg: förnybar energi utgör redan 35% av världens elektricitet.

Lösningarna vi behöver är inte långt bort, utan här och nu: solenergi, vindkraft, elfordon och batterier. Vi kan se det överallt omkring oss: i våra samhällen, i våra skolor och i våra hem.

Och vi börjar redan se fördelarna: nya jobb, nya företag och mer innovation. Men arbetet är inte klart; vi har bara just börjat. Vi behöver mer ren energi för att driva våra samhällen, rena luften och vattnet och skydda vår hälsa.

Vi behöver mindre prat och mer handling. Vi behöver ledare som har en plan – och som gör jobbet. Människan har alltid tagit sig an stora utmaningar. Detta är inget undantag. Detta är ögonblicket för omedelbara åtgärder mot klimatförändringen, så låt oss sätta igång.

Läs mer:

Susanne Nyström: Politikerna måste sluta behandla oss som att vi är korkade

Forskare: Europa märker redan av Golfströmmens inbromsning

Forskare: Vi har lärt oss att lösa problem genom att konsumera

Share.
Exit mobile version