Kritiken har varit skarp beträffande busstrafiken i flera av Stockholms södra förorter i början av året sedan den nya trafikutövaren Nobina tog över den 19 januari (Söderort, Botkyrka och Huddinge) respektive den 9 februari (Nacka och Värmdö).

När DN gick igenom de registrerade klagomålen från tusentals resenärer framgick att många var missnöjda med busschaufförernas bemötande, kompetens och körstil. Även upplevd trängsel och bristfällig information var något många tog upp som oacceptabelt.

Men den största delen av klagomålen rörde indragna bussturer och trafikstörningar – och nu riktar SL viteskrav mot Nobina, vilket lokaltidningen Mitt i har rapporterat om. Kravet motiveras med att mängden ”utförd trafik” för Nacka och Värmdö inte har uppnått kraven på 99,8 procent som stipuleras i avtalet.

I februari låg siffran på 98,8 procent – en siffra som SL i ett mejl till DN beskriver som ”väldigt låg”. I mejlet formuleras månaden som ”en väldigt utmanande situation för våra resenärer och i synnerhet i kombination med bristande trafikinformation”.

I mars var siffran bättre: 99,5 procent – men ändå inte högt nog enligt de fastställda kriterierna.

Viteskraven som riktas mot Nobina ligger på 2,1 miljoner kronor för februari och 1,8 miljoner kronor för mars, och är enligt SL en del av den avtalsuppföljning som görs månadsvis.

Nobinas presschef David Erixon bekräftar kraven från SL, men beskriver det som en del i det avstämningsarbete mellan Nobina och SL som kontinuerligt pågår.

– Varje månad görs det avstämningar på detta sätt. De senaste två veckorna levererar vi 99,9 procent. Det är det som är vår leverans. Men man ska ha respekt för de störningar som har varit. De påverkar ju våra resenärer, någon kanske kommer för sent till ett möte och liknande, säger han.

David Erixon vidgår att februari var en månad med mycket störningar.

– Då hade vi ju uppstarten. Det är alltid utmanande, och särskilt nu eftersom vi saknade väldigt många av de bussar som vi hade beställt, säger han.

DN har tidigare rapporterat om att den tyska tillverkaren MAN har haft svårt att leverera den mängd nya bussar som Nobina har beställt, vilket har inneburit att många av de bussar som har trafikerat linjerna har varit gamla, inhyrda bussar från olika ställen. Situationen har sedan dess successivt stabiliserats, och fler bussar väntas komma i trafik under våren.

Dessutom har siffrorna gällande ”utförd trafik” påverkats av flera större trafikhändelser, menar David Erixon.

– En tredjedel av de inställda turerna har varit orsakade av ett fåtal trafikhändelser. Detta ligger tyvärr utanför vår kontroll och jag hoppas att våra resenärer förstår att störningar kan inträffa, säger han.

Läs mer: Tusentals klagomål på bussarna i söderort i Stockholm

Share.
Exit mobile version