Pandemin orsakade ett dramatiskt ras för resandet i Stockholms kollektivtrafik. Jämfört med andra nordiska huvudstäder har återhämtningen gått långsamt, men under perioden januari till juli 2024 kunde en tydlig ökning noteras. Jämfört med samma period 2023 ökade resandet på busstrafiken i Stockholms innerstad då med 10 procent.

Därefter föll siffrorna igen – samtidigt som allt fler återgått till sina kontorsarbeten. Minskningen i länet är marginell. Där ligger den på 0,5 procent enligt beräkningar av Stockholms handelskammare. När det gäller resandet med innerstadens bussar är minskningen 5,8 procent.

Enligt David Stenergard, näringspolitisk expert med inriktning på infrastruktur och mobilitet på Stockholms handelskammare, kan detta kopplas direkt till de omdebatterade neddragningarna i busstrafiken som genomfördes för att parera regionens haltande ekonomi. Han framhåller att forskning återkommande visat att utbud och framkomlighet är de viktigaste faktorerna när det gäller att få folk att välja kollektivtrafiken.

– Hög turtäthet gör att folk åker mer. Av den anledningen var det förväntat att det skulle bli en minskning vid neddragningen. Men anledningen till nedskärningarna är att regionen haft dålig ekonomi och nu riskerar detta att leda till en nedåtgående spiral. Man minskar trafiken, då reser färre och så minskar man trafiken ytterligare, säger David Stenergard.

Han understryker att städer som Göteborg och Malmö haft en mycket bättre återhämtning av kollektivtrafiken efter pandemin än Stockholm.

Hur reser folk i stället?

– Vi har svårt att se att cykeln har tagit alla de 5,8 procenten i innerstaden. Det rör sig nog snarare om bil och hemarbete. Inget av de alternativen är särskilt önskvärda från Handelskammarens synvinkel. Vi ser hellre att man minskar biltrafiken i innerstaden och att fler reser kollektivt. Dessutom är våra medlemmar angelägna om att få tillbaka sina anställda till jobbet, säger David Stenergard.

Varför är det viktigt att folk befinner sig på sina arbetsplatser?

– En arbetsplats är mer än en produktionsenhet, det är också en social företeelse. Det är också viktigt att folk är i innerstan för all kringservice. Restauranger och butiker är beroende av folk.

David Stenergard påpekar att Stockholms handelskammare vill att reseutbudet återställs till hur det såg ut innan neddragningarna. Om man inte lyckas vända utvecklingen menar man att det kan leda till en utarmning av Stockholms innerstad.

– Det kanske leder till att företag inte vill placera sig där, då hamnar även fastighetsägare i kläm. Allt hänger ihop. Vi vill ha en världsledande kollektivtrafik, då krävs det att man satsar pengar.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) skriver i ett mejl till DN att det stora tappet för resandet försatte Region Stockholm i ett väldigt tufft ekonomiskt läge.

– Vi har behövt fatta svåra beslut för att skydda sjukvården från massvarsel. För att möta detta har vi gjort anpassningar av trafiken i länet i slutet av 2023 och i innerstaden i augusti 2024, där vi minskade turtätheten och drog in vissa linjer, skriver han.

– Vår ambition har varit att anpassa utbudet utifrån det nya resandet utan att det i sig ska leda till ytterligare minskningar i resandet, och det verkar ha fungerat.

Enligt Anton Fendert är det fortfarande för tidigt att dra några slutsatser om hur resandet i Stockholms innerstad påverkas på lång sikt.

– Det vi preliminärt kan se är att resandet med buss i innerstan minskat, men att resandet med tunnelbana sista månaderna av 2024 ökade. Det skulle kunna betyda att resenärerna hittat nya färdvägar. Vi gjorde medvetet anpassningar i trafiken i områden där det finns alternativa kollektiva färdmedel, för att det ska funka att fortsätta åka med SL, skriver trafikregionrådet och understryker att regionen står beredda att sätta in fler bussar på sträckor med stor trängsel.

Så har resandet i SL-trafiken utvecklats

Stockholms handelskammares beräkningar grundar sig på SL:s statistik gällande antalet påstigningar i huvudstadens kollektivtrafik. Därefter har man med utgångspunkt i en schablon delat antalet påstigningar med 1,61 för att få fram antalet resor.

Enligt handelskammaren gjordes det ungefär 556 000 färre resor med SL-trafiken i Stockholms län under september till november 2024 jämfört med samma period 2023. Det motsvarar en minskning på cirka 0,5 procent.

På bussarna i Stockholms innerstad gjordes det 461 000 färre resor under september till november 2024 jämfört med samma tidsperiod 2023. Det motsvarar en minskning på 5,8 procent.

Inom tunnelbanetrafiken noteras däremot en ökning på 0,4 procent.

Läs mer:

Kritiken: SL-trafiken inte redo när stockholmarna återvänder till kontoren

Världspremiärtur i Stockholms nya tunnelbana

Share.
Exit mobile version