– Bilköer uppstår oftast av den enkla anledningen att fler bilar vill fram än vad vägen klarar av. Ungefär som när man häller vatten genom en smal tratt: det rinner igenom, men bara så snabbt som tratten tillåter – blir det för mycket på en gång så blir det vattenansamling, säger Jonas Eliasson, måldirektör för tillgänglighet på Trafikverket.

Rödljus, påfarter eller vägarbeten kan vara sådant som sätter stopp. Men köer kan också uppstå helt slumpmässigt, även på motorväg.

– Det räcker med att två bilar kör för nära och bromsar till, så sprider sig en ”våg” bakåt genom trafiken. Små störningar kan skapa stora effekter.

Varför är det så jobbigt att sitta i bilkö, man gör ju inte så mycket?

– Studier visar att det känns ungefär 50 procent jobbigare per minut att köra i kö än på fri väg. Så tjugo minuter fast i trafiken kan kännas som en halvtimme. Själva situationen kräver ständig koncentration – det är en mental anspänning att hela tiden behöva vara uppmärksam och inte kunna slappna av när trafiken hackar och stannar om vartannat.

Förutom att det tar längre tid, är det också påfrestande att inte veta hur lång tid resan faktiskt tar. Tio minuter eller trettio minuter?

– För att minska frustrationen och vara säker på att komma i tid måste man räkna med det värsta, inte snittet, tipsar Eliasson.

Att bygga bort köer är svårt, särskilt i städer där marken är dyr och utrymmet begränsat. Därför används ibland trängselavgifter.

– Trängselavgifter är ett sätt att sätta ett pris på den tidsförlust man orsakar andra. Det är en så kallad externalitet, enligt ekonomisk teori. Stockholm och Göteborg har infört det och det har faktiskt fungerat bra. Numera tycker folk inte att det är särskilt konstigt.

När man har barn i bilen gäller det att vara extra uppmärksam.

– Det händer mycket samtidigt och det är lätt att bli distraherad om exempelvis rastlösheten blir alltför påtaglig. Kanske lättare sagt än gjort, men försök att inte låta dig stressas. Fokusera på trafiken och att anpassa hastigheten.

Hur underhåller man barnen?

– Böcker, musik eller lekar brukar vara bra att köra med. Särskilt sagoskivor och instrumentgissningslekar – där vi försöker gissa vilka instrument som hörs i musiken – har räddat många bilresor för mig.

Värsta bilkön?

– Jag bor i Stockholm, så köer är vardag. Men när Södertäljebron skadades för några år sedan stod trafiken helt stilla i milslånga köer. Som tur var slapp jag sitta där själv, säger Jonas Eliasson.

Fakta.Tänk på detta när du köar

För att göra köandet lite lättare kan du tänka på detta:

* Håll lagom avstånd till bilen framför – inte för långt, för då kan det orsaka köbildning.

* Kör fram hela vägen vid vägarbeten och använd ”blixtlåsprincipen” först några billängder innan hindret. På så vis utnyttjas vägens maximala kapacitet.

* Var uppmärksam på plötsliga stopp, särskilt på större vägar. Upphinnandeolyckor, att man kör på eller blir påkörd bakifrån, förekommer och kan leda till bland annat whiplash-skador. Det är ett av skälen till att vi har kövarningsskyltar.

* Använd bromsljusen för att varna bakomvarande. Dock är det oklart huruvida extra bromsblink gör någon skillnad.

* Släpp fram utryckningsfordon – håll till sidan och stanna om det behövs. I Sverige är vägsystemen annorlunda än i många andra länder, så det är inte alltid självklart hur man ska agera. Men utryckningsfordon är du skyldig att släppa fram, så detta är viktigt att ha i åtanke.

Share.
Exit mobile version