Den 1 januari 2025 introducerades nya regler för att begränsa mängden vägslitage som dubbdäck står för. De nya reglerna sätter lägre gränser för tillåtet vägslitage men just nu befinner sig marknaden mitt emellan de gamla och nya reglerna. Under en övergångsperiod på två år gäller de nya reglerna bara nya dubbdäckmodeller som lanserats på marknaden sedan 1 januari 2025. Alla däck i vårt test är tillverkade före 1 januari 2025 och är därför byggda enligt det äldre regelverket. Nytt är även att alla dubbdäck tillverkade från 1 januari 2025 måste ha en märkning som visar att de har klarat ett vägslitagetest.

Från 1 januari 2027 kommer reglerna att gälla alla dubbdäck som säljs på EU:s marknader. Än så länge väntar de stora däcktillverkarna på att introducera nya modeller då branschen befarar att däck konstruerade enligt de nya reglerna kommer att ha radikalt sämre isgrepp. Enkelt uttryckt vill inte däckbranschen hamna i ett läge där däck byggda enligt gamla respektive nya regelverket testas mot varandra.

I årets test har vi med totalt 20 olika däck, fördelat på åtta olika modeller av dubbdäck, sex nordiska dubbfria och sex mellaneuropeiska dubbfria däckmodeller. Alla dessa tre däcktyper säljs på den svenska marknaden och den dubbfria delen av marknaden växer samtidigt som den dubbade minskar i volym. Men dubbdäcken står fortfarande för mer än hälften av den totala volymen vinterdäck sålda i Sverige, vilket innebär att de nya reglerna kommer att påverka den svenska marknaden rejält.

Bland de dubbfria däcken är de nordiska dubbfria mest populära i Sverige. De är primärt framtagna för våra breddgrader med vettigt grepp på is och snö, med sämre prestanda på vått och vid slask. De mellaneuropeiska dubbfria däcken är bra på våta vägar, vid slask- och vattenplaning samt på torra vägar – men de är dåliga på snö och is.

Nordiska dubbfria däcket Continental ContiVikingContact 8 tar hem totalsegern i årets test. Det presterar exemplariskt på snö, riktigt bra på is och det lyckas även prestera synnerligen god nivå av komfort på barmark. Dessutom rullar det tillsammans med andraplacerade Goodyear UltraGrip Ice 3 (även det nordiskt dubbfritt) lättast i testet, vilket sänker bränsleförbrukningen.

Utvecklingen går stadigt framåt bland de nordiska dubbfria däcken, men än så länge är de dubbade däcken bäst när det gäller isprestanda. Med marginal, ska tilläggas. Dubbade Nokian Hakkapeliitta 10 erbjuder ett isgrepp som få andra kommer i närheten av. Står isprestanda högst upp på din lista, då är Nokian-däcket ett ypperligt val. Om du bor i norra Sverige och mestadels trafikerar is- och snövägar så är valet enkelt. Då är det dubbdäck som gäller och det är även då dubbdäck har sitt övertag. Om dubbdäck däremot primärt körs på våta och torra vägar slits dubbarna i för snabb takt. Då försvinner även den viktiga isprestandan onödigt snabbt och dubbgreppet kan försvinna långt innan däcket är utslitet sett till kvarvarande mönsterdjup.

De tre olika däcktyperna har alla sin plats på den svenska marknaden, men det gäller att du som konsument gör ett aktivt och medvetet val. Se även till att vara ärlig mot dig själv, för hur ser de vintervägar ut som du oftast trafikerar? Är det bra snöröjning och mest blött underlag, eller är det is och snö? Välj utifrån dina förutsättningar och glöm inte att lagra däcken svalt och mörkt när de inte används. Då åldras de inte i förtid och greppet kan bevaras i högre grad från en vinter till en annan.

Fakta.Testvinnarna i delmomenten

Bäst på isväg: Nokian Hakkapeliitta 10.

Bäst på snöväg: Nordiska dubbfria Continental, Goodyear, Nokian och Pirelli samt dubbade Nokian Hakkapeliitta 10.

Bäst på is/snöbroms: Dubbade Goodyear UltraGrip Ice Arctic 2 och Nokian Hakkapeliitta 10.

Bäst på våt/torrbroms: Mellaneuropeiska dubbfria Continental, Falken och Pirelli.

Bäst på våta vägar: Mellaneuropeiska dubbfria Pirelli P Zero Winter 2.

Bäst vid slask och vattenplaning: Mellaneuropeiska dubbfria Continental, Goodyear och Pirelli.

Bäst grepp på torr asfalt, i älgtestet: Mellaneuropeiska dubbfria Continental WinterContact TS870 och Goodyear UltraGrip Performance 3.

Bäst stabilitet och komfort på torr väg: Nordiska dubbfria Continental ContiVikingContact 8 och mellaneuropeiska dubbfria Michelin Alpin 6.

Bäst bränsleeffektivitet: Nordiska dubbfria Continental och Michelin samt mellaneuropeiska dubbfria Continental.

Fakta.Vi har testat dimension 235/45 R18

Dubbat:

Continental IceContact 3

Goodyear UltraGrip Ice Arctic 2

Kumho WinterCraft ice Wi32

Mazzini Ice Leopard

Michelin X-Ice North 4

Nokian Hakkapeliitta 10

Pirelli Ice Zero 2

Toyo Observe Ice-Freezer

Nordiska dubbfria:

Continental ContiVikingContact 8

Falken Winterpeak F-Snow 1

Goodyear UltraGrip Ice 3

Michelin X-Ice Snow

Nokian Hakkapellitta R5

Pirelli Ice Friction

Mellaneuropeiska dubbfria:

Continental WinterContact TS870 P

Falken Eurowinter HS02 Pro

Goodride Zuper Snow Z.507

Goodyear UltraGrip Performance 3

Pirelli P Zero Winter 2

Toyo Observe GSi – 6 HP

Fakta.De tre typerna av vinterdäck

Dubbat:

Dubbdäcken finner sin stora styrka på blankis. Om dubbdäcket körs mest på torr och blöt asfalt försämras prestanda på is i snabbare takt än hos exempelvis ett nordiskt dubbfritt däck. Dubbdäck är bra på is och snö, men ger sämre komfort och mediokra egenskaper på våta vägar. De innebär ofta även högre bränsleförbrukning då de rullar tyngre.

Nordiska dubbfria:

De bästa nordiska dubbfria däcken är riktigt bra på både is- och snöväg. På skrovlig is är de minst lika bra som dubbade däck – men på blankis är de sämre. Nordiska dubbfria däck rullar ofta tyst samtidigt som rullmotståndet är lägre, vilket sänker bränsleförbrukningen och ofta gör dem till ett bättre miljöval. Stabilitet på barmark kan vara sämre och däcktypen har ofta svårt att greppa bra på våta vägar.

Mellaneuropeiska dubbfria:

Primärt utvecklade för slaskbelagda, våta samt torra vägar. Däcktypen är, som namnet antyder, främst avsedd för Mellaneuropa men kan fungera även i Sverige. Den här däcktypen brukar vara usla på is och snö, men de är relativt tysta och ger bilen nästan samma stabilitet på barmark som sommardäck. I den här klassen hittar du marknadens billigaste, men också de sämsta vinterdäcken.

Fakta.Däcktypen ska du välja om…

… du kör max 500 mil på vinterdäck per säsong, mestadels på mindre vägar och landsbygd? Ibland oplogat, ofta osandat? Mest på is- och snövägar?

Svar: Du ska köra på dubbat.

… du kör max 500 mil på vinterdäck per säsong och det blir mest runt större tätorter där det nästan alltid är barmark eller slask?

Svar: De bästa mellaneuropeiska däcken, möjligen nordiska dubbfria.

… du kör mycket och långa sträckor på de stora vägarna? Det är nästan alltid barmark? Snöar det så blir det snabbt slask och blött?

Svar: Du ska ha de bästa mellaneuropeiska dubbfria.

… du kör till fjällen en gång om året och är orolig för väglaget sista biten uppför till stugan. Där är det alltid snöigt, isigt och uppför. Ska inte jag ha dubbat?

Svar: Nej, du behöver bra framkomlighet sista biten och då är faktiskt snökedjor det bästa alternativet. Det finns bra snökedjor som är lätta att montera till de flesta bilar och däckdimensioner. Se till att välja däck efter de behoven du har till vardags, då blir det bäst för dig.

Share.
Exit mobile version