Det går ett prenumerera på det mesta här i livet. Snart även SL-biljetter.
– Vi vet att det är många resenärer som har periodbiljett som kanske inte har råd eller lust att köpa ett årskort. Genom att prenumerera på 30-dagarsbiljetten så slipper man en stor engångssumma, men man har alltid en biljett redo och behöver inte stå och krångla vid spärrarna i tunnelbanan om man har glömt att köpa ett nytt månadskort, säger Anton Fendert om nyheten som lanseras i höst.
– Vi vill alltid hitta sätt att göra det smidigare att resa med kollektivtrafiken. Det här är ett första bra litet steg i den riktningen, fortsätter trafikregionrådet och påpekar att det ska bli lätt gjort att pausa prenumerationen för den som vill det.
Det kommer även att bli möjligt att låna ut sin prenumerationsbiljett.
– Om man ska åka bort några dagar och inte kommer att använda sin biljett så kan man låna ut sin biljett till en kompis eller familjemedlem. Det är som en digital biljett som man skickar över.
Anton Fendert påpekar att trafikförvaltningen ska presentera en biljettutredning innan sommaren. I den har man tittat på en mängd olika möjliga nya lösningar på biljettområdet. En fråga som synats är huruvida det ska bli möjligt att prenumerera på årskort och göra betalningarna månadsvis.
Varför blir en prenumerationslösning aktuell först nu?
– Det är inget man har tittat på tidigare, det är något som vi har lyft under den här mandatperioden.
En nyhet som också lanseras i höst är att det blir betydligt enklare för företag att köpa SL-biljetter, till exempel som en löneförmån till sina anställda.
– Den processen har tidigare varit helt manuell, vilket har inneburit en massa administration för företag. När regeringen nu dessutom hintar om att man kanske ska minska förmånsbeskattningen på periodbiljetter i kollektivtrafiken så ligger det väldigt rätt i tiden.
Moderaterna har propagerat för att ett så kallat flexkort borde införas, ett billigare SL-kort där resenären kan välja tio fria resdagar per månad. Men det kommer inte att bli aktuellt, konstaterar Anton Fendert.
– Vi har testat en 10/30-biljett, men den var inte så populär. En liknande biljett finns i Mälartågsystemet där det sker mer långväga resor, det framstår som att det är mer populärt där.
Läs mer:
Nu höjs priset på SL:s månadskort
Ilska över SL-bussarnas känsliga biljettläsare