I studien har forskare följt över 8 000 barn från nioårsåldern och fyra år framåt. Forskarna ville undersöka om det fanns en koppling mellan skärmvanor och adhd-relaterade symtom som svårigheter med koncentration och uppmärksamhet.
Barnen, alla hemmahörande i USA, fick rapportera hur mycket tid de ägnade åt sociala medier, datorspel och tv-tittande. Deras föräldrar fick svara på frågor om barnens uppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet. Barn som ägnade mycket tid åt sociala medier, som Instagram, Facebook eller Messenger, fick en gradvis försämring av koncentrationsförmågan.
Inget liknande samband sågs för tv-tittande eller datorspel.
– Vi kan bara gissa vad det beror på men troligt är att sociala medier ger ständiga distraktioner. Även när det inte kommer notiser och meddelanden så kan bara tanken på att det kommer något ge störningar i koncentration, säger Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska institutet och en av studieförfattarna.
Försämringen av koncentration var liten på individnivå och Torkel Klingberg påpekar att ett barn utan koncentrations- och uppmärksamhetsproblem inte behöver påverkas så mycket. Men för dem som har svårigheter kan försämringen göra att de hamnar inom ramen för en adhd-diagnos, resonerar forskarna.
– Även om det är en förenkling så kan man tänka att på befolkningsnivå skulle en timme ytterligare med sociala medier om dagen kunna öka förekomsten av adhd-diagnoser med 30 procent, säger Torkel Klingberg.
De senaste årens kraftiga ökning av adhd-diagnoser förklaras av experter med bland annat ökad medvetenhet, minskat stigma och förändrade krav i skolan.
– Det utesluter inte att koncentrationssvårigheterna delvis skulle kunna förklaras av den stora ökade användningen av sociala medier vi ser, säger Torkel Klingberg.
I studien, som publicerats i Pediatrics Open Science, ökade genomsnittstiden på sociala medier från cirka 30 minuter per dag vid 9 års ålder till 2,5 timmar vid 13 års ålder. Försämringen i koncentration påverkades inte av familjernas socioekonomiska status eller genetisk risk för adhd.




