Soldater, soldater, överallt soldater … Visst är den militära närvaron ovanligt stark på höstens operascener? Den metafysiska dragkampen mellan människans dragning till förstörelse och död och – å andra sidan – kärlekens frälsning är ju som gjord för operascenen, och scenhösten 2024 drar krig och våld in på operascenen i klassiska verk signerade Verdi, Puccini och Bizet. Det kan låta svårsmält, men måste inte bli det. Åtminstone inte om förväntan på en röstfest i särklass infrias, med stjärnor som Peter Mattei, Malin Byström och John Lundgren sjungande ända in i döden.

Möt till exempel polischefen Scarpia, soldaten Don José och partisanen Jeanne d’Arc, för att nämna några karaktärer som drar vapen under hösten.

John Lundgrens Scarpia lider en snöplig död på Göteborgsoperans scen när operadivan Tosca (Carolina Sandgren) sticker ihjäl honom med en ovanligt skarp fruktkniv – men får en postum hämnd, när Cavaradossis skenavrättning visar sig vara äkta. Samma Puccinidrama utspelar sig på Kungliga Operan i Knut Hendriksens regi, men med Malin Byström som Tosca och Karl-Magnus Fredriksson som den onde polischefen.

I två olika uppsättningar av Bizets ”Carmen”, på Kungliga Operan respektive Göteborgsoperan, iklär sig Joachim Bäckström Don Josés uniform. Den spanske sergeanten som senare deserterar och svartsjukemördar sin älskade Carmen. På Malmö opera spelar Ania Jeric hjältinnan som befriar Frankrike från brittisk ockupation i Verdis ”Giovanna d’Arco”, men sedan bränns på bål när stridslyckan sviker.

Inte ens Alban Berg, den österrikiske tolvtonsmästaren, kunde motstå frestelsen att krydda sitt partitur med antydan till militärmarsch när han under permissionerna från ett blodigt världskrig tonsatte Georg Büchners ”Woyzeck”. Marie, Wozzecks hustru, är nämligen som tokig i uniformer. När hennes make håller på att tappa förståndet – oklart om det är på grund av ptsd, eller den underliga dieten av bönor som Doktorn ordinerat – så fastnar hennes blick på den stilige Tamburmajoren. Hon glömmer både man och barn när militärorkestern trampar förbi hennes fönster under den lejonbröstade majorens ledning. Den existentiellt svidande operatragedin som hade premiär 1922 är dessutom snäppet modernare i sin kvinnosyn än Bizets soldatfantasi: den rymmer inte bara ett hustrumord, utan dessutom menige Wozzecks självmord genom drunkning.

Mörkret i dessa operatragedier vore kompakt, om inte turbulensen och känslorna kläddes i musik. Samspelet mellan öppet våld och återhållen terrorbalans får sin urladdning i Verdis cabalettor, Puccinis lidelsefulla arioson och Bizets fejk-spanska kastanjettdans på Lillas Pastias taverna. Det blir fantastisk opera där kroppar och hjärtan sätts i brand, och kontrasten mellan smattrande militärmusik, tyngdlöst svävande stråkridåer och en sårbar mänsklig stämma är oemotståndlig trots den nötta klichén.

Toscas bön, Desdemonas videvisa och Maries vaggsång blir brinnande lågor av mänsklighet, kärlek och pacifism. Inför dem tystnar vapenslamret, och mörkret skingras.

3 operatips

”Italienskan i Alger”

Norrlandsoperan 50-årsjubilerar med samma opera som öppnade verksamheten. En komisk röstfest i Natalie Ringlers regi, bemannad med såväl romantisk tenorhjälte som uppblåst, mansgrisig sultan. Danska Sidsel Eriksen spelar den fiffiga italienskan som manövrerar dem med bravur.

Premiär 5 oktober, Norrlandsoperan

”Giovanna d’Arco”

Mycket är fiktion i Verdis tidiga opera, framför allt romansen mellan titelfiguren och den franske tronföljaren. Det är Philipp Krenn som regisserar operan i Malmö. Missa inte heller Verdis näst sista opera, ”Otello”, på Göteborgsoperan (23 november).

Premiär 12 oktober, Malmö opera

”Wozzeck”

Med mästersångare som Peter Mattei och Malin Byström på scenen är förhoppningarna högt ställda inför Alban Bergs ”Wozzeck”. Franska regiteamet Richard Brunel och Etienne Pluss ger operan scenisk form, och chefsdirigent Alan Gilbert fogar samman det till en musikalisk helhet.

Premiär 16 oktober, Kungliga Operan

Läs mer om opera och scenhösten 2024

Share.
Exit mobile version