Spärrarna ska vara öppna i 6–12 månader och ersätts med stolpar, som på Tvärbanans perronger, där man kan blippa sitt kort.
Varför vill ni göra det här?
– Vi ska mäta och utvärdera om resenärerna upplever tunnelbanan som trevligare utan spärrar. För folk som har hundar, resväskor eller har svårt att röra sig kan spärrarna vara jobbiga, säger Anton Fendert.
Även antalet passagerare ska räknas – och jämföras med samma period 2023–2024.
För 20 år sedan öppnade SL under ett knappt års tid spärrarna vid en av ingångarna till Slussen. Då ökade fuskåkandet markant. Försöket innebar ett inkomstbortfall, enligt SL:s egen utvärdering, på 6,1 miljoner kronor.
– Vi ska informera mer tydligt, och biljettsystemet var annorlunda 2004, många hade remsor som skulle stämplas. Det kan bli en annorlunda effekt nu.
Trafikförvaltningen ska öka antalet biljettkontroller, vid Näckrosens station och längs den grenen av blå linjen.
Cirka tre procent av resenärerna åker utan giltig färdbiljett, enligt SL:s egna beräkningar.
Enligt Anton Fendert har fuskåkandet på 4:ans buss inte ökat sedan passagerare fick börja gå på genom alla dörrar – och inte behöver blippa framför ögonen på busschauffören.
Den nya straffavgiften för att åka utan giltig biljett är 1 850 kronor. I Tyskland, där Berlin och flera andra städer har öppna spärrar, kan plankare få fängelsestraff.
Region Stockholm och SL kan inte höja straffavgiften på egen hand, den ska godkännas av myndigheten Transportstyrelsen och ska, enligt lagstiftningen, vara rimlig i förhållande till resans pris.
Miljöpartiet och Vänsterpartiet har länge förordat en friare hållning till spärrar och hänvisat till Oslo, Köpenhamn, Helsingfors och de tyska städer som saknar spärrar.
Kritikerna, med Moderaterna och Kristdemokraterna i spetsen, menar att det skulle medföra en lavinartad ökning av tjuvåkandet och pekar bland annat på Göteborgs spårvagnstrafik som inte har barriärer. Där ligger andelen fulåkning på runt tio procent enligt Västtrafik.
Om försöket blir en succé, vad händer då?
– Om utfallet blir väldigt positivt så är den riktning vi ska gå i mot en helt spärrfri tunnelbana, säger Anton Fendert.
Läs mer:
Öppna spärrar ska testas i Stockholms tunnelbana
Kritiken: SL-trafiken inte redo när stockholmarna återvänder till kontoren