Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Gud i London – mot slutet av sitt liv skrev Stig Dagerman en märklig text

juni 9, 2025

Barcelona bekräftar fotledsskada på Rolfö

juni 9, 2025

Israel: Aktivistbåten förs mot hamnstad

juni 9, 2025

Johan Schaar: Freedom flotilla har vind i seglen när Sverige sviker

juni 9, 2025

Mexikos flagga en symbol för protesterna

juni 9, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
17°C
Lätt regn
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Spenslig skrivbordsagent kräver hämnd i ”The amateur”
Kultur

Spenslig skrivbordsagent kräver hämnd i ”The amateur”

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 10, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Actionthriller

Betyg: 2. Betygsskala: 0 till 5.

”The amateur”

Regi: James Hawes

Manus: Ken Nolan, Gary Spinelli, Robert Littell

I rollerna: Rami Malek, Rachel Brosnahan, Jon Bernthal, Laurence Fishburne m fl. Längd: 2 tim 3 min (från 11 år). Språk: engelska

Biopremiär

Det var knappast till gagn för ”The amateur” att jag veckan före pressvisningen återsåg Sydney Pollacks ikoniska spionthriller ”Tre dagar för Condor” (1975). Likheterna är inte många, men tillräckligt för att hjärnans ordningsmän ska sparka igång en jämförande granskning.

”The amateur” är en remake på en tidig åttiotalsthriller med samma titel, skriven av Robert Littell, och det är väl inte helt osannolikt att manusförfattaren då var inspirerad av just Pollacks några år äldre verk. I den sistnämnda blev huvudpersonen Turners (Robert Redford) medarbetare på en CIA-filial likviderade, här är det istället kodknäckaren Hellers (Rami Malek) älskade fru som mördas under ett terrordåd i London.

I båda fallen handlar det om en bokmal till CIA-agent som tvingas ut på fältet för att skipa rättvisa. Det hade kommit som en narrativ chock om Hellers egen arbetsgivare inte hade ett smutsigt finger med i spelet, men jo, så är givetvis fallet även här.

Kort sagt en lätttolkad och generisk hämndhistoria där en spenslig agent med intellektuella muskler far runt jordklotet i kosmopolitisk James Bond-stil. Det kreativa gänget bakom ”The amateur”, med regissören James Hawes (”One life”) i täten, siktar dock på en mer realistisk historia än de som 007 brukar figurera i. Tänk istället Jason Bourne. Eller nej, förresten, gör inte det. Då blir ni besvikna.

Men Freddie Mercury-tolkaren Rami Malek i rollen som en dödlig agent…? Jo, på pappret är det tveklöst en skvader men det fungerar överraskande bra; hans malplacerade rollfigur framstår snart rätt lyckad i sammanhanget. Agent Heller drivs nämligen inte av hjältemodig dådkraft, snarare neurotisk självförebråelse, vilket gör Maleks ständigt nerviga uppsyn perfekt lämpad för tillfället. Och nog är det lite härligt med en thriller av den gamla skolan, där antikverade storheter som intelligens och vetenskap besegrar rå styrka.

Det är emellertid inte en film som lämpar sig för eftertanke. Ju längre tid som går mellan pressvisning och skrivande stund desto mer knakar det i trovärdighetens fogar – och betyget åker hiss, åt fel håll.  Upplösningen är i sin tur för mycket av en skrivbordskonstruktion för att generera någon märkbar pulshöjning, vilket ju är en fundamental miss i genren.

Vi serveras inte heller samma desillusionerade sentens som hos Sidney Pollack. Med risk för att låta som repetitiv petimäter måste det ändå påpekas att ”The amateur”, likt i princip alla föregångare i just det här filmfacket, är trist systembevarande. Några maktmissbrukande rötägg knäcks och sedan fladdrar stjärnbaneret med patriotisk schwung igen. De fagra orden i slutet, om att makten står på folkets sida, verkar ha knåpats ihop av en regimtrogen producent och klingar extra falskt i dagens orangea USA.

Se mer: Tre bättre filmer med Rami Malek: ”Papillon” (2017), ”Bohemian Rapsody” (2018), ”No time to die” (2021).

Läs Fler film- och tv-recensioner i DN och andra texter av Fredrik Sahlin

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Gud i London – mot slutet av sitt liv skrev Stig Dagerman en märklig text

Kultur juni 9, 2025

Johan Schaar: Freedom flotilla har vind i seglen när Sverige sviker

Kultur juni 9, 2025

C Gambinos ledtråd till polisen som försökte rädda honom

Kultur juni 9, 2025

Rebecka Kärde: ”Girls” är 2000-talets höjdpunkt – The Strokes är bottennappet

Kultur juni 9, 2025

Verk sotskadade efter brand på Konstakademien

Kultur juni 9, 2025

SVT om överbelastningsattackerna: ”Djupt beklagliga”

Kultur juni 9, 2025

Christian Krachts ”Air” är en njutning att ge sig in i

Kultur juni 9, 2025

Åklagaren om C Gambino: ”Han ville skaffa familj och ha ett vanligt jobb”

Kultur juni 9, 2025

Teaterpris till popstjärna – George Clooney blev utan

Kultur juni 9, 2025

Redaktörens Val

Barcelona bekräftar fotledsskada på Rolfö

juni 9, 2025

Israel: Aktivistbåten förs mot hamnstad

juni 9, 2025

Johan Schaar: Freedom flotilla har vind i seglen när Sverige sviker

juni 9, 2025

Mexikos flagga en symbol för protesterna

juni 9, 2025

C Gambinos ledtråd till polisen som försökte rädda honom

juni 9, 2025

Senaste Nytt

Trots bostadsbristen – kungens lägenheter står tomma

juni 9, 2025

Trump slår mot städer som skyddar migranter

juni 9, 2025

Rebecka Kärde: ”Girls” är 2000-talets höjdpunkt – The Strokes är bottennappet

juni 9, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?