Redan 2016 skrev Spotify-grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon ett öppet brev till svenska politiker där de kritiserade hyreslagstiftningen i Sverige. De ansåg att bristen på tillgängliga och flexibla hyresbostäder i Stockholm gjorde det svårare att attrahera utländsk arbetskraft.
För att komma runt problemet har bolaget vänt sig till förmedlare som hyr ut lägenheter i andra hand till personal som varit i behov av en bostad.
Nu har en tidigare anställd gått till hyresnämnden och ansökt om att Spotify ska ersätta honom för överhyra på totalt 242 000 kronor, vilket Hem & Hyra var först med att rapportera om.
Det var i juni 2020 som Spotify ordnade en lägenhet åt mannen via uthyrningsföretaget Stay in Sweden. Hyran låg på 15 500 kronor i månaden för en liten tvårummare i Stockholms innerstad. Upplägget var att Stay in Sweden hyrde ut lägenheten till Spotify, som i sin tur hyrde ut den till den anställda – utan påslag.
Mannen bodde där fram till september 2024, då han också slutade på Spotify. Enligt Sebastian Ländin, chefsjurist på Urban Rights som företräder hyresgästen, är den skäliga hyran för lägenheten i själva verket knappt 4 500 kronor i månaden. Därför kräver hans klient nu tillbaka mellanskillnaden.
– Det är ett ganska typiskt fall där ett uthyrningsföretag hyr lägenheter av fastighetsägare och sedan hyr ut dem dyrare i andra hand. Många av de här lägenheterna är uthyrda till storföretag som sedan hyr ut dem till anställda, säger han.
Det som sticker ut är att hyresgästen kräver Spotify på pengarna, och inte uthyrningsföretaget som han betalade hyran till.
Orsaken till det är ett annat snarlikt fall, där en anställd på Northvolt begärde ersättning för överhyra av Stay in Sweden. Men i somras avslog hovrätten kravet eftersom den anställda hyrde lägenheten av Northvolt, som i sin tur hyrde den av Stay in Sweden. Alltså samma upplägg som i fallet med Spotify.
Sebastian Ländin uppger att de försökt få Spotify att driva talan mot uthyrningsföretaget, men att de inte velat medverka.
– Vi har haft flera möten med Spotify och de har förstått problematiken, men inte velat gå vidare och hjälpa sina anställda gentemot fastighetsägare och uthyrningsföretag, säger han.
I december gick dessutom Stay in Sweden i konkurs.
– Anställda brukar inte vara så sugna på att ansöka om återbetalning från sin arbetsgivare. Men i det här fallet hade han slutat och hade inget emot att driva den processen, säger Sebastian Ländin.
Chanserna att vinna tvisten bedömer han som goda.
– Jag skulle säga att de är hundraprocentiga.
Spotify har inte velat ställa upp på en intervju, men skriver i ett mejlsvar att de tidigare hjälpt medarbetare att hitta temporära boenden via Stay in Sweden mot bakgrund av den utmanande bostadsmarknaden i Stockholm. De har bestridit kravet från den tidigare anställda.
”Eftersom Spotify inte har tagit ut någon hyra utan detta har hanterats mellan förmedlaren och hyresgästen så har Spotify hänvisat hyresgästen till förmedlaren som är den part som mottagit hyran. Hyresgästen har rätt att låta hyresnämnden pröva om en hyra varit oskälig och om den i sådant fall ska återbetalas av den som tagit emot den, i detta fall Stay in Sweden AB”, skriver Julia Levander, pressansvarig på Spotify.
Läs mer:
De tar strid mot skyhöga hyror – och får bo kvar