18 november 12.22: Artikeln är tillfogad en rättelse.

Förutom Sverige lanseras ljudboksfunktionen denna gång även i Finland, Danmark, Island och Monaco, vilket gör att den nu finns tillgänglig på totalt 22 marknader.

Liksom i majoriteten av länderna får premiumanvändare i Sverige tillgång till 12 timmars fri lyssning i månaden. Den som vill lyssna mer än så får öppna plånboken.

Vid lanseringen den 18 november finns 25 000 svenska titlar tillgängliga, från stora förlagsgrupper som Bonnierförlagen och Norstedts. Med på tåget är bland andra också Lind & Co, Bokfabriken, Piratförlaget, Mondial och Bookmark.

Fler svenska titlar ska tillgängliggöras allteftersom och användarna har även tillgång till hela Spotifys ljudbokskatalog som består av 300 000 titlar, varav majoriteten är på engelska.

Nyheten presenterades under en presskonferens på tisdagen, där flera svenska förlag var representerade och utryckte förhoppningar inför lanseringen. Den som ledde presentationen var Duncan Bruce, Spotifys chef för licensiering och partnerskap.

– Totalt har lyssningen av ljudböcker via Spotify ökat med 37 procent under 2025, och 53 procent av de som lyssnar på ljudböcker hos oss är under 35 år, säger han till DN.

I Sverige finns redan en stark ljudboksmarknad – 2025 ser ut att bli året då ljudboken går om den fysiska boken sett till omsättning – och flera stora aktörer som Bookbeat och Storytel. Men snarare än att roffa åt sig en bit av kakan vill Spotify göra den större.

– Vi tar böckerna dit de unga lyssnarna finns. Vår ambition är att expandera ljudboksmarknaden genom att nå nya lyssnare, säger Duncan Bruce.

Men även om Spotify säger att de inte vill slåss om ljudbokslyssnarna har de förstås ett intresse av att få sina användare att tillbringa mer tid med Spotifyappen.

– Vi vill förbättra värdet för användarna. Vi har sett att det finns tider på dygnet då man i mindre utsträckning ägnar sig åt att lyssna på musik eller poddar. Då vill man kanske hellre koppla av med en bok. Det vill vi också kunna erbjuda, säger Duncan Bruce.

När det gäller författarna kommer ersättningsmodellen att vara densamma som hos de andra svenska ljudsbokstjänsterna, och vara baserad på lyssningstiden. Modellen har tidigare kritiserats, bland annat av Författarförbundet. Särskilt har kritiken gällt att barnboksförfattare, som oftast skriver korta böcker, tjänar i princip ingenting på ljudboksformatet.

– Barnböcker är korta, men å andra sidan lyssnar man inte sällan på dem flera gånger. Det vet alla som har barn, att de vill höra samma bok om och om igen. Just barnboksmarknaden ser vi har en bra möjlighet att växa hos oss, säger Duncan Bruce.

Från förlagens håll menar man att författarna tjänar på lanseringen, inte minst genom att man får chansen att fånga in de som i dag inte har ett konto hos till exempel Storytel.

Ljudboksfunktionen skiljer sig inte mycket från Spotifys musik- och poddfunktioner. Här finns spellistor i stil med ”This is Camilla Läckberg” och personliga rekommendationer. Populära böcker marknadsförs och man pushar för kommande ljudbokssläpp.

Alex Norström, som ihop med Gustav Söderström axlar vd-posten efter att Spotify-grundaren Daniel Ek nyligen klev ned, poängterar att utmaningen är att få en generation som är van vid att titta på korta videoklipp att engagera sig i något som kräver tid.

– Det finns en enorm potential i den videofeed som vässas för varje dag, men risken är att kultur förvandlas till innehåll och vi på Spotify vill göra något annorlunda. Förlag och författare behövs, men det behövs också innovation, säger Alex Norström.

Rättelse: Spotifys ljudboksfunktion finns tillgänglig på totalt 22 marknader.

Läs mer:

Kraftigt vinstlyft för Spotify – upp 28 procent

Gabriel Zetterström: Stod personen Daniel Ek i vägen för Spotifys världsherravälde?

Share.
Exit mobile version