Under det första kvartalet i år sjönk Green cargos omsättning med fyra procent jämfört med samma kvartal i fjol. Intäkterna landade på strax över en miljard. Rörelseresultatet vändes från vinst på 41 miljoner kronor till en förlust på 98 miljoner.

Som förklaringar nämns dämpad efterfrågan, strejker i Tyskland och extremt vinterväder.

Vd Henrik Dahlin, som tillträdde i september förra året, är inte nöjd.

– Vi behöver göra resultatstärkande åtgärder och höja servicen till våra kunder, säger han.

För att minska på kostnadskostymen aviserade Green cargo nyligen ett sparprogram där 70 anställda inom den administrativa verksamheten har varslats om uppsägning. Koncernen har totalt cirka 1 800 anställda.

– Vi har fantastisk personal och det är verkligen inte deras fel att vi är där vi är. Men det är bekymmersamt att vi haft svårt att nå lönsamhet.

Kassaflödet från den löpande verksamheten var negativt, minus 153 miljoner, under det senaste kvartalet. På ett år har koncernens likvida medel, inklusive placeringar, mer än halverats från 521 till 243 miljoner kronor. Likvida medel exklusive placeringar var endast 7 miljoner kronor i slutet av mars.

– Vår likviditet är god, säger Henrik Dahlin och påpekar att bolagets totala likviditet är drygt en miljard, inkluderat outnyttjade kreditfaciliteter på cirka 800 miljoner kronor.

Har ni behövt utnyttja dessa?

– Jag tror inte det just nu, men det ligger väl nära till hands att det kommer behövas i någon mån innan året är slut.

Behöver ni upprätta en kontrollbalansräkning i år?

– Vi lägger en plan för att se till att den situationen undviks, förstås.

Hur ser du på risken för konkurs?

– Jag vill inte ta de orden i min mun. Vi vidtar åtgärder nu för att se till att vi blir konkurrenskraftiga på flera fronter.

Nettoskuldsättningsgraden har gått från 1,3 till 2,8 på ett år. Väsentligt högre än kravet från ägaren om att att den som högst ska vara 0,9.

”Vi är medvetna om bolagets finansiella situation. Resultatutvecklingen i bolaget har varit svag en längre tid. Vi följer utvecklingen noggrant”, skriver Lars Hjälmered (M), statssekreterare på finansdepartementet med ansvar för de statliga bolagen, i ett sms.

Hösten 2020 klubbade riksdagen att Green cargo skulle få ett aktieägartillskott på 1,4 miljarder kronor för att stärka bolagets kassa. Men det stoppades av EU-kommissionen som ansåg att det skulle snedvrida konkurrensen på marknaden.

En ny kapitalinjektion är därmed inte aktuell.

– Reglerna är fullt förståeliga. Med det sagt gäller det för oss att bygga en trovärdig långsiktig plan. Den ska helst vara så bra att den kan attrahera privat kapital, säger Henrik Dahlin.

Bolaget stöttas dock alltjämt av en den statliga miljökompensationen för godståg, vilken rullades fram av den förra regeringen, och som gäller till och med 2025. Vad som händer därefter är oklart.

”Godsoperatörerna behöver långsiktiga förutsättningar för att göra de investeringar som krävs för att öka attraktiviteten för godstransporter på järnväg. Vi undersöker förutsättningar för att öka den attraktiviteten”, skriver Lars Hjälmered och slår fast:

”Green cargo har en viktig roll att spela för såväl klimatomställningen som för svenskt näringsliv och dess konkurrenskraft”.

Läs mer:

EU sätter stopp för statligt stöd till svenskt tågbolag

Eftersatt underhåll drabbar grön godssatsning

Share.
Exit mobile version