Trafikkontoret ska ”se över hur kraven på auktorisationssystemet kan förändras för att åtgärda problemen”, framgår det av den rödgröna majoritetens skrivelse till trafiknämndens sammanträde på torsdagen.

Åtgärden vidtas efter att ”man nåtts av synpunkter från allmänheten” om att betallösningarna inte är tydligt utformade, och att det inte är lätt att hitta alternativen utan extra serviceavgifter.

Skrivelsen, som är kort och allmänt hållen, kommer enligt Moderaterna efter att oppositionsborgarrådet Dennis Wedin ”legat på nämnden” med en egen skrivelse med skarpare formuleringar.

”Det är inte acceptabelt för Stockholms stad att se mellan fingrarna när aktörer medvetet strular till det för stockholmarna i syfte att kunna ta ut dolda avgifter”, skriver han i den. Wedin menar att ”parkeringsaktörer som medvetet krånglar till det för parkeringskunder” inte bör ingå i stadens auktorisationssystem, och att trafikkontoret ”skyndsamt ska avbryta samarbetet” med dem.

Så långt vill inte trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) gå. Han vill inte heller kräva en lösning som den i Solna, med en avgiftsfri lokal profil, eller att den avgiftsfria lösningen för stockholmarna ska finnas i appen, eftersom han menar att man inte ska lägga sig i det tekniska, det kan hindra framtida lösningar.

Det är överhuvud taget svårt att förstå vad han tycker ska förändras, utöver att det ska bli tydligare i apparna när det läggs på extraavgifter.

Problemet är inte att det är otydligt, utan att man gjort de avgiftsfria lösningarna svåra att använda?

– Ja och det är utifrån de synpunkterna som vi i skrivelsen har gett i uppdrag åt trafikkontoret att se över om kraven är tillräckligt tydligt formulerade och om vi har formulerat oss på bästa sätt så att det fungerar som det ska.

Enligt Lars Strömgren har man en dialog med företagen, och det har redan börjat ”rannsaka sig själva” och sett hur de kan bli tydligare, även om kraven alltså inte har förändrats. Stockholms stad ställer krav på att den avgiftsfria lösningen ska finnas i appen eller i en ”responsiv webbtjänst” som anpassas efter den mobilenhet som används.

Vad tycker du om kritiken som varit?

– Det är bra att det kommer fram att det finns synpunkter på de olika apparna. Jag tror att det hänt mycket för att det uppmärksammats i medierna. Det har redan varit så att många byter till Parkster som inte lägger på avgifter. Så ser vi över hur kraven är formulerade och hur det blir tydligt för kunderna vad som gäller. Trafikkontoret kommer att följa upp det extra med ett förtydligande uppdrag.

Som DN rapporterat vid flera tillfällen har missnöjet med parkeringsapparna, och framför allt marknadsledande Easypark, varit stort efter att fyra företag fått ersätta kommunens egen parkeringsapp ”Betala P”.

I den appen, som skrotades i slutet av september, fanns det inga extra avgifter utöver själva parkeringskostnaderna. Kravet på de fyra appar som fick ersätta den var att det skulle finnas ett avgiftsfritt alternativ. För detta betalar Stockholms stad 40 öre per parkering till företagen.

Men ett par av aktörerna, Easypark och Mobill, lade den avgiftsfria parkeringen utanför själva appen på ett sätt som uppfattats som svåranvänt och som kritikerna menar syftat till att användarna i stället ska tvingas använda den avgiftsbelagda appen.

Easypark får också omfattande kritik för sin procentuella avgift på enstaka parkeringar, som kan leda till upp till 40 kronors extra tillägg på parkeringskostnaden i Stockholm, och ännu mer på andra håll.

Läs mer:

Bolagen bakom parkeringsapparna drar in miljarder

Krångliga och dyra parkeringsappar väcker ilska: ”Uselt”

Easypark rundar krav på avgiftsfri parkering i app

Share.
Exit mobile version