För andra gången har WSP genomfört sin stora nordiska mobilitetsstudie, som undersöker res- och pendlingsvanorna i huvudstadsregionerna Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn och Oslo.

Studien visar att Stockholm har det mest hållbara transportsystemet med högst andel kollektivtrafikresenärer och lägst andel bilister i Norden, med 37 procent vardera. Men det kan ändras, enligt WSP:s rapport.

Nu börjar även de senaste årens nedskärningar på grund av inflation och minskade passagerarantal märkas bland resenärerna. 37 procent av stockholmarna säger att de har upplevt ett försämrat kollektivtrafikutbud det senaste året, vilket är högre än i de andra städerna. Bland de nordiska huvudstäderna är Stockholms invånare också de som är minst nöjda med sina pendlingsresor.

– Det beror delvis på nedskärningarna men det finns även andra faktorer, som problem med pendeltågen, säger Lasse Brand.

Ni gjorde enkäterna innan SL drog ner turtätheten rejält på innerstadsbussarna. Hur tror du att det ser ut nu?

– Jag kan föreställa mig att missnöjet är ännu större nu.

Med ”ond spiral”, menar du att regionens nedskärningar i trafiken kan ta död på SL?

– Det är inte så dramatiskt som att kollektivtrafiken kommer att dö ut. Väldigt många stockholmare kan inte sluta åka kollektivt så lätt, kollektivtrafiken är det viktigaste för att Stockholm ska fungera. Men det är också viktigt att Region Stockholm inte gräver sin egen grop, säger Lasse Brand.

Samtidigt, menar han, har regionen begränsade finansieringsmöjligheter.

– I Finland, Danmark och Norge har staten gått in lite mer, med extra stöd till kollektivtrafiken.

De senaste årens höga inflation har förändrat människors resande. Mer än hälften av de intervjuade har antingen bytt trafikslag eller reser mer sällan, beroende på höga kostnader. Bilresandet har minskat mest medan fler cyklar och går.

En sparstrategi, att jobba hemma, visar en tydlig klyfta mellan de som måste vara fysiskt närvarande på jobbet och de som har möjlighet att jobba hemifrån.

Och distansarbetet kan komma att öka igen enligt rapporten – 40 procent av de svarande vill jobba mer på distans, och en tredjedel upplever att deras arbetsgivare har blivit mer öppna för distansarbete under det senaste året.

WSP har också noterat klara skillnader mellan de fyra huvudstäderna.

I Köpenhamn har andelen som åker kollektivt ökat, sannolikt tack vare metrons nya ringlinje, men staden har tappat i andelen som pendlar med cykel – samtidigt som bilpendlandet ligger kvar på höga nivåer, klart högre än i Stockholm.

Oslo behåller sin ställning som Nordens ledande elektrifieringsstad, med högst tillgång till elbilar, elcyklar och elsparkcyklar.

Helsingfors utmärker sig med en hög andel invånare som promenerar och som arbetar på distans.

– Helsingfors har en medveten strategi, de planerar noga runt sina trafiknoder och tänker på fotgängarna som ett eget trafikslag, säger Lasse Brand.

Läs mer:

Fler pendeltåg går i tid – men Anton Fendert är inte nöjd

Bilen är den stora förloraren under ekonomiska krisen

Fakta:Så gjordes undersökningen

Undersökningen är genomförd som en webbenkät via CINT på uppdrag av WSP.

Svaren samlades in under maj och juni 2024. Totalt deltog ca 3 000 personer i undersökningen, varav 1 300 från Stockholms län.

Det är andra gången som WSP genomför den nordiska mobilitetsstudien i storstadsregionerna Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn och Oslo.

Share.
Exit mobile version