En ny rapport från trafikkontoret i Stockholms stad visar på en successiv försämring för busstrafikens medelhastighet i Stockholm, vilket P4 Stockholm var först med att rapportera om. Sedan 2019 har kollektivtrafiken med buss i innerstaden gått ner med 1,5 kilometer i timmen, vilket motsvarar 7 procents försämring. Motsvarande siffra i ytterstaden är en nedgång med 1,2 kilometer i timmen, vilket innebär 4 procents försämring.
Siffrorna oroar Lars Strömgren (MP), miljöborgarråd i Stockholm.
– Vi har också sett att biltrafiken har ökat något under 2024. Om busstrafiken inte levererar och inte kommer fram och inte är pålitlig då kommer troligtvis fler av dem som sitter i bussen i stället att välja bilen. Det här är ju ett problem som vi får jobba med, säger han till P4.
Busstrafikens långsamhet har varit ett sorgebarn under många år i Stockholm. Redan 2012 rapporterade DN om att buss 4 skulle ”förbättras från snigelfart till cykelhastighet”. I november 2016 stod det klart att ansträngningen hade burit frukt: Medelhastigheten för busslinjen hade sedan 2011 ökat med två kilometer i timmen.
Men problemen med långsam busstrafik fortsatte, och några år senare infördes ett försök att öka hastigheten genom att låta resenärer stiga på vid samtiga dörrar. Försöket bedömdes vara en framgång – och 2023 kom beslutet att låta samma metod gälla på samtliga blå stombussar i Stockholmstrafiken.
– Vi är väldigt imponerade av att pilotprojektet med 4:an gav ett så positivt resultat, sade då trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Andreas Strömberg, presschef på SL, är medveten om den generella bilden av alltför långsamma bussar.
– Vi ifrågasätter inte trafikkontorets data. Stombussarna följer vi upp framkomligheten på successivt även om jag inte har våra egna siffror framför mig just nu. Men vi delar bilden att det är en utmaning, säger han.
En bidragande anledning till att busstrafiken har blivit långsammare de senaste åren går att spåra till den stora mängd vägprojekt som har varit, och är, pågående runt om i Stockholm.
– När man har varit tvungna att stänga av delar av exempelvis Slussenområdet och på Västerbron, och att det görs en massa omläggningar till följd av andra trafikprojekt, då får man sådana effekter på busstrafiken, säger han.
Andreas Strömberg betonar vikten av samarbete med Stockholms stad för att få framkomligheten att fungera optimalt i innerstaden.
– Vår ambition är att vi ska få upp snabbheten. Redan i augusti kommer vi sätta in en till stombuss, nummer 5. Det kommer alltid att vara en utmaning i Stockholm med alla projekt som behöver genomföras. Men tanken är att när man är igenom de här projekten så kommer situationen att bli bättre, säger han.