Den 450 meter långa Tranebergsbron som binder samman Stockholms innerstad med Västerort är med sitt långa betongspann ett av huvudstadens arkitektoniska landmärken. På bron, som invigdes 1934, samsas bilar och tunnelbanetåg om utrymmet. Här finns även en sektion för gång- och cykeltrafik.

När Stockholms stad efter sommaren bestämde sig för att snygga till ett antal vägmarkeringar så konstaterades det att nyss nämnda cykelbana behövde en ny mittlinje.

– Den råkade komma med bland en massa olika sträckor, trots att det är Trafikverket som äger den här sträckan, säger Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret i Stockholms stad.

– Om entreprenören hade målat ett normalt streck, som vi beställt, så hade det bara varit att gratulera Trafikverket till ett gratis streck, och stockholmarna och skattebetalarna hade blivit nöjda och glada. Vi ska ju naturligtvis inte måla på andras vägsträckor, men ingen större skada hade varit skedd.

Men nu föll det sig inte bättre än att entreprenören målade en ovanligt ful mittlinje. Både snett och konstigt blev det, vilket lokaltidningen Mitt i var först med att rapportera.

– I vanliga fall när man målar ska man markera och mäta ut ordentligt så att det blir rakt och snyggt. Men de verkar ha kört på fri hand istället. Det har inte inneburit någon trafikfara, men det har sett lite lusigt ut, säger Malinda Flodman.

Med hänvisning till att jobbet var dåligt utfört ville staden inte betala för målerikalaset. Men historien har ändå kostat eftersom den sneda linjen behövde krafsas bort. Ett arbete som gick lös på runt 70 000 kronor.

Nu har staden dragit ett streck över frågan, eller kanske snarare tvärt om.

– Vi har blästrat bort strecket. Det var dumt att vi klantade oss, men ingen har ju farit illa av det som har hänt, säger Malinda Flodman.

Det är inte första gången som det går på tok när staden jobbar med cykelbanor. 2022 slutade det fyra månader långa arbetet med att bredda Västerbrons ena cykelbana i ett penibelt missöde. Ytbeläggningen blev så knölig att jobbet behövdes göras om.

Share.
Exit mobile version