Det är omkring 800 000 elbilar som är drabbade i Volkswagens läcka. Datan över var bilarna har befunnit sig fanns tillgänglig i ett molnlagringssystem hos Amazon i flera månader, i stort sett oskyddad. Enligt den tyska tidningen behövdes det inte mer än några gratis datorprogram för att komma åt informationen.
Politikern Nadja Weippert från det tyska miljöpartiet De gröna är en av de drabbade. I sin roll som politiker har hon fått utstå hot och hon säger att det är oacceptabelt att hennes platsdata har funnits tillgänglig.
– Jag är chockad, säger hon till Der Spiegel.
Tidningen skriver att utpressare eller stalkers har kunnat använda datan, liksom utländsk underrättelsetjänst. Har en bil stått parkerad utanför exempelvis en militärbas har det framgått. Till och med data från Israel och Ukraina har kunnat spåras.
Även svenska bilägare kan ha spårats. Bland de 800 000 elbilarna som har påverkats kommer 68 000 från Sverige.
Volkswagen äger flera bilmärken och de olika bilarna har påverkats olika mycket av läckan. Av bilar från märkena Audi och Skoda har datan som legat öppen kunnat pricka in bilens position med en mils felmarginal. Värre är det med modeller från Volkswagen och Seat, felmarginalen på deras platsinformation var bara tio centimeter.
När Volkswagens dotterbolag Cariad, som tog fram databasen, fick reda på läckan kunde de snabbt täppa till den.
Till DN skriver Fabian Lebersorger, Cariads kommunikationshef, i ett mejl att de samlar in data från elbilarna för att förbättra bilarnas batterier och den tillhörande programvaran.
Vidare skriver han att ”de inte har några bevis för att datan ska ha missbrukats av tredje part” och att ”kunderna inte behöver vidta några åtgärder, eftersom ingen känslig information som lösenord eller betalningsinformation har påverkats”.
”Vi har också informerat alla relevanta nationella och internationella myndigheter”, skriver Fabian Lebersorger.
Läs mer:
Nya punktstrejker i Volkswagens fabriker
Jonas Fröberg: Därför hjälpte Volkswagen inte Northvolt
Tysk advokat söker svenskar som drabbats av ”dieselgate”